İnternet Kaynakları


http://tdkterim.gov.tr/bts/

İsmail Kulakçıoğlu. http://www.bursakilisesi.com/ekitap/tovbe/11-tanrinin-karakteri-tovbeye-temel-olusturur/ (07.03.2013)

Yorum Psikolojik Danışmanlık sayfası. http://www.yorumpsikoterapi.com/kose-yazilari.i34.cocuk-gelisiminde-muzigin-onemi (20.03.2013)

1 Bkz: Açıklamalı Kutsal Kitap. Yeni Yaşam Yayınları: İstanbul, 2010. s. 8-9

2 Bu yazıda “Kutsal Kitap” her durumda Hıristiyanların kullandığı Tevrat, Zebur İncil’den oluşan Tanrı’nın sözünü belirtir.

3 Krş: Turgay Üçal, Derek Malcom. Hıristiyan Ahlakı. Ön Asya Basın Yayın Dağıtım: İstanbul, 2000. s. 127

4 “Eski dönemlerde bir şeye ya da bir kimseye isim verme hakkı ona sahip olma ya da onun üzerinde egemen olma hakkının bir işaretiydi.” Bkz. Değişen Yaşam Serisi. Yaratılış Kitabı. Haberci Tanıtım Basın Yayın Dağıtım: İstanbul, 2002. s. 29

5 Günahın Karı Koca İlişkilerine Yansıması başlığı altında erkek ve kadının yaratılıştaki konumlarını neden kaybettiklerine değinilecektir.

6 Krş: Ef.5:28-29

7 Sjoerd, Gerdien Poorta. Büyük Serüven 1. Yeni Yaşam Yayınları: İstanbul, 2001. s. 63

8 Krş: a.g.e., s. 65

9 a.g.e., s. 65

10 a.g.e, s. 138

11 Kutsal Kitap Sözlüğü. Makale ‘Günah’. Basıma hazırlanmaktadır: Numaralandırılmamış sayfalardan alıntı yapıldı.

12 “Aden, İbranice’de ‘neşe, zevk’ ya da Mezopotamya dilinde ‘ova’ anlamına gelen bir sözcükle bağlantılıdır.” Değişen Yaşam Serisi. Yaratılış Kitabı. Haberci Tanıtım Basın Yayın Dağıtım: İstanbul, 2002. s. 31

13 “Tanrı bahçedeki birçok ağacı insan bedenlerini beslesinler diye yarattı. Ancak iyiyle kötüyü bile ağacının ne olduğuna dair kesin bir bilgi yoktur. Ahlaki bilgi ya da muhakeme anlamına gelebilir. Bu sınırlamada önemli olan nokta ağaç ve meyvesinden çok, insanın kendi kararlarına değil, Rab’be güvenmesi gerektiğidir.” Krş: a.g.e., s. 38

14 http://tdkterim.gov.tr/bts/ (17.10.2012)

15 Krş: Donald C. Stamps vd. Yeni Yaşam Açıklamalı Kutsal Kitap. Yeni Yaşam Yayınları: Kore, 2009. s.33

16 Açıklamalı Kutsal Kitap. Yeni Yaşam Yayınları: İstanbul, 2010. s. 13

17Değişen Yaşam Serisi. Yaratılış Kitabı. Haberci Tanıtım Basın Yayın Dağıtım: İstanbul, 2003. s. 44

18 Krş: Açıklamalı Kutsal Kitap. Yeni Yaşam Yayınları: İstanbul, 2010. s. 16 ve Donald C. Stamps vd. Yeni Yaşam Açıklamalı Kutsal Kitap. Yeni Yaşam Yayınları: Kore, 2009. s. 36


19 İsa Mesih Yasa’nın nasıl yorumlanması gerektiğini doğru biçimde açıklamıştır (Mat.5-7 Dağdaki Vaaz). Hristiyan ilahiyatında Yasa ve Eski Antlaşma metinleri İncil’in bakış açısıyla yorumlanır.

20 Krş: Açıklamalı Kutsal Kitap. Yeni Yaşam Yayınları: İstanbul, 2010. s.114

21 Krş. Donald C. Stamps vd. Yeni Yaşam Açıklamalı Kutsal Kitap. Yeni Yaşam Yayınları: Kore, 2009. s.1619

22 İsa Mesih 19:11-12; Pavlus 1Kor.7:6-7 ayetlerinde ömür boyu bekâr kalarak İsa Mesih’e adanmış bir yaşam sürmeyi seçenek olarak sunar. Ancak bu seçenek kişinin kendi gücünden değil, Rab’bin yönlendirişinden gelmelidir. Çünkü tüm insanlar günahlıdır ve günaha eğilimlidir. Bu nedenle hem İsa Mesih “Herkes bu sözü kabul edemez, ancak Tanrı'nın güç verdiği kişiler kabul edebilir ” sözleriyle hem de Pavlus “Ama fuhuştan ötürü her erkek karısıyla, her kadın da kocasıyla yaşasın (1Kor.7:2” ayetlerindeki uyarısıyla pak yaşama öncelik vermiş ve dikkati çekmişlerdir. Yine ilgili ayetler, 1Kor.7, ve yaratılış tasarısı içerisinde insan ile ilgili ayetler değerlendirildiğinde bekârlığın evliliğe göre üstün statü sağladığını gösteren güçlü bir yorum bulmak zordur.

23 http://tdkterim.gov.tr/bts/ (28.02.2013)

24 Öğretim konusu olan veya olabilecek bilgilerin bütünü, bilim dalı. http://tdkterim.gov.tr/bts/ (11.02.2013)

25 Krş: İsmail Kulakçıoğlu. http://www.bursakilisesi.com/ekitap/tovbe/11-tanrinin-karakteri-tovbeye-temel-olusturur/ (11.02.2013)

26 Krş: Donald C. Stamps vd. Yeni Yaşam Açıklamalı Kutsal Kitap. Yeni Yaşam Yayınları: Kore, 2009. s. 1683

27 Krş: Ros & Mike Buckley vd. Cinselliğin Doğası. Bütün Dünya Kitaplığı: İstanbul, 2003. s.39

28 Vaiz kitabı “Her şey boş, bomboş, bomboş!” diye başlar. Ayrıca Bkz: Vai.2:1-11

29 http://tdkterim.gov.tr/bts/ (11.02.2013)

30 Mithat Enç. Ruhbilim Terimleri Sözlüğü. Ankara Üniversitesi Basımevi: Ankara, 1980. s.104

31 Açıklamalı Kutsal Kitap. Yeni Yaşam Yayınları: İstanbul, 2010. s. 25

32 RAB (İbranice YHVH) kendisi için kullandığı kişisel addır. Elohim ise yaratılışı aşan ve dolduran Yaratıcı Tanrı’yı ifade eden genel bir terimdir. Yuhanna 8:58-59 ayetlerinde Ben Ben’im [YHVH], yani ‘sürekli halkının arasında olan’ unvanını İsa Mesih kendisi için kullandı.

33 Derek Prince. Evlilik Antlaşması. Gerçeğe Doğru Kitapları: İstanbul, 2013. s. 27-30

34 Açıklamalı Kutsal Kitap. Yeni Yaşam Yayınları: İstanbul, 2010. s. 8

35 Rol kavramı yalnız ailede değil, aslında yaşamın her alanında vardır.

36 http://tdkterim.gov.tr/bts/ (20.02.2013)

37 Bkz: Dipnot 5

38 Hristiyanlık dışı akımlar ve yozlaşmış Hristiyanlık anlamında kullanılmıştır.

39 http://www.bursakilisesi.com/ekitap/tovbe/12-tovbe-kelimesinin-anlami/ (20.02.2013)

40 Krş: Değişen Yaşam Serisi. Efesliler Kitabı. Haberci Tanıtım Basın Yayın Dağıtım: İstanbul, 2005. s. 91

41 Krş: Donald C. Stamps vd. Yeni Yaşam Açıklamalı Kutsal Kitap. Yeni Yaşam Yayınları: Kore, s.1769

42 Yar. 3 bölümde ayartılan önce kadın olmasına ve Âdem’in “Yanıma koyduğun kadın ağacın meyvesini bana verdi, ben de yedim” sözleri yetkisini doğru kullanmadığı için kendisini günahın yargısından kurtarmadı.

43 Sjoerd, Gerdien Poorta. Büyük Serüven 1. Yeni Yaşam Yayınları: İstanbul, 2001. s. 63

44 Tıpta ruhsal gerçeklerin, insanı bedensel olarak etkilediği psikosomatik hastalık adı altında kabul edilir. Halk arasında stres olarak adlandırılan ruhsal gerilimin ruh-beden etkileşimini gösteren ilginç bir örnektir.

45 Bağlanacak sözcüğünün İbranicesi yapışmak anlamına gelir. Bkz: Sjoerd, Gerdien Poorta. Büyük Serüven 1. Yeni Yaşam Yayınları: İstanbul, 2001. s. 65

46 a.g.e., s. 67

47 Krş: Ef.3:3; 1Kor.15:51-52; Ef.5:32

48 Donald C. Stamps vd. Yeni Yaşam Açıklamalı Kutsal Kitap. Yeni Yaşam Yayınları: Kore, 2009. s. 864

49 Sözlük. Kutsal Kitap Sözlüğü. Basıma hazırlanmaktadır: Numaralandırılmamış sayfalardan alıntı yapıldı.

50 Krş: Açıklamalı Kutsal Kitap. Yeni Yaşam Yayınları: İstanbul, 2010. s. 1660

51 http://www.bursakilisesi.com/ekitap/tovbe/21-insanin-tanriya-yabancilasmasi/ (07.03.2013)

52 Donald C. Stamps vd. Yeni Yaşam Açıklamalı Kutsal Kitap. Yeni Yaşam Yayınları: Kore, 2009. s. 1640

53 Bkz: Kitabı Mukaddes Eski ve Yeni Ahit. Kitabı Mukaddes Şirketi: İstanbul, 1995. s. 3

54 Krş: a.g.e., s. 34

55 Sjoerd, Gerdien Poorta. Büyük Serüven 1. Yeni Yaşam Yayınları: İstanbul, 2001. s. 67

56 a.g.e., s. 212

57 Krş: Donald C. Stamps vd. Yeni Yaşam Açıklamalı Kutsal Kitap. Yeni Yaşam Yayınları: Kore, 2009. s. 621

58 Tek beden olmak başlığında yazılanlar ile karşılaştırınız.

59 Krş: Donald C. Stamps vd. Yeni Yaşam Açıklamalı Kutsal Kitap. Yeni Yaşam Yayınları: Kore, 2009. s. 621

60 Krş: a.g.e., s.271

61 Tablo ve içindeki düşünceler Mike ve Ros Buckley’in danışmanlık seminerlerinden öğrenilen ilkelerden hareket edilerek oluşturulmuştur.

62 http://tdkterim.gov.tr/bts/ (12.03.2013)

63 http://tdkterim.gov.tr/bts/ (12.03.2013)

64 Sjoerd, Gerdien Poorta. Büyük Serüven 1. Yeni Yaşam Yayınları: İstanbul, 2001. s. 138

65 Sjoerd, Gerdien Poorta. Büyük Serüven 1. Yeni Yaşam Yayınları: İstanbul, 2001. s. 150

66 Mary J. Gander, Harry W. Gardiner. Çocuk ve Ergen Gelişimi. İmge Kitabevi: İstanbul, 2010. s. 97

67 Donald C. Stamps vd. Yeni Yaşam Açıklamalı Kutsal Kitap. Yeni Yaşam Yayınları: Kore, 2009. s. 1675

68 Krş: a.g.e., s. 1250

69 Çocukları yetiştirilmesinde kilise anne babadan sonra gelen sorumluluğa sahiptir. Bursa Protestan Kilisesi’nde bebekler Rab’be adanırken aynı zamanda kiliseye “Çocuğun sorumluluğunu taşıyıp taşımayacağı” sorulur. Kilise önderliği çocuk yetiştirmede anne babaların karşılaştıkları ihtiyaçlarda onların yanında olduğunu göstermeli ve sorunlu durumlarda çözüm sunmalıdır.

70 Evlat edinmek iyi ve doğru bir istektir. Burada anlatılmak istenen anne babanın davranış eksikliğinden kaynaklanan sorunlardır.

71 Krş: Bruce Narramore. Anne Babaların Çocuk Yetiştirme Kılavuzu. Yalçın Ofset: İstanbul, basım yılı yok. s. 29

72 a.g.e., s. 31

73 Krş: Donald C. Stamps vd. Yeni Yaşam Açıklamalı Kutsal Kitap. Yeni Yaşam Yayınları: Kore, 2009. s.1747

74 Yaklaşık 2500 yıl önceki toplumda çocuk yetiştirme anlayışıyla günümüz çocuk yetiştirme anlayışı çok farklıdır. Tanrısal tasarıda disiplinde şiddet ve zorbalık bulunmaz. Eğer anne baba çocuklarına şiddet uygulayıp zorbalık yapıyorsa bu anne babanın karakter sorunlarıyla ilgilidir.

75 Krş: Makale “Ebeveyn ve Çocuklar”. Donald C. Stamps vd. Yeni Yaşam Açıklamalı Kutsal Kitap. Yeni Yaşam Yayınları: Kore, s. 1675

76 Krş: William Macdonald. Kutsal Kitap Yorumu Eski Antlaşma Serisi Cilt 1. Yeni Yaşam Yayınları: İstanbul, 2004. s. 109

77 Krş: http://tdkterim.gov.tr/bts/ (20.03.2013)

78 Anne babaların tüm eksikliklerine rağmen çocuklarının kurtuluşunda Rab’de her zaman umut bulunduğunu unutmamakla birlikte, daha önce yazıldığı gibi, anne baba sorumluluklarından kaçarak yükümlülükleri yerine getirmeden Rab’bin çocuklarını kurtaracağına inanması boş bir inançtır.

79 Yorum Psikolojik Danışmanlık sayfası. http://www.yorumpsikoterapi.com/kose-yazilari.i34.cocuk-gelisiminde-muzigin-onemi (20.03.2013)

80 Bruce Narramore. Anne Babaların Çocuk Yetiştirme Kılavuzu. Yalçın Ofset: İstanbul, basım yılı yok. s. 188