Adem’de ya da Mesih’te


Romalılara mektubun ilk bölümlerinde Pavlus, ‘Adem’de olmak ile ‘Mesih’te olmayı karşılaştırır. Yeryüzündeki herkes bu iki kategoriden birisine dahildir: ya ‘Adem’dedir, çünkü insan soyunun yasal başı Adem’dir ya da ‘Mesih’tedir, çünkü Mesih ikinci Adem olarak her şeyi düzeltmek ve yeni bir yaratılış başlatmak üzere gelmiştir. Yeni yaratılışın halkı olan kilisenin başı Mesih’tir.


Romalılara göre Adem’deki hayat üzerinde üç ilke hüküm sürmektedir. Buna göre ölüm hüküm sürmektedir76, günah hüküm sürmektedir77ve Yasa hüküm sürmektedir veya ‘yasa altındayız’ diyebiliriz.78


Mesih’te bulunanlar için geçerli olan ilkeye göre, ‘Rabbimiz İsa Mesih sayesinde sonsuz yaşama kavuşmak üzere doğruluk aracılığıyla lütuf hüküm sürmektedir’.79İsa’da olan bir imanlının yaşamında hükmeden en temel ilke, Tanrı’nın lütfudur. Lütuf altındayız, bu şu anlama gelir, öncelikle artık günah altında değiliz. Pavlus Romalılar 6’da Mesih’in doğruluğunun bize verildiğini ve Mesih’te günahın gücünden özgür kılındığımızı açıklar. Ne denli görkemli olsa da sadece günahlarımız bağışlanmakla kalmamış ama aynı zamanda günahın üzerimizdeki hükmü artık tamamen yokedilmiştir. Günaha ve günahın gücüne öldük (geçmiş zaman).


İkinci olarak ölümün gücünden özgür kılındık, ‘Tanrı’nın bol lütfunu ve aklanma bağışını alanların bir tek adam, yani İsa Mesih sayesinde yaşamda egemenlik sürecekleri çok daha kesindir.’80Bir imanlı için fiziksel ölüm bile yolun sonu değildir çünkü Pavlus’un ‘çok daha iyi’81olarak tarif ettiği ölüm zamanıyla veda ettiğimizde sadece Mesih’in varlığına geçmiş olmakla kalmayız ama ölümün dikenini ve zaferini kaybetmiş olarak görüneceği yeni gök ve yeni yeryüzünde diriliş bedenlerimize de kavuşmuş oluruz.


Son olarak Pavlus artık yasa altında olmadığımızı açıklar. Romalılar 7’de Yasa’yı daha önce üzerimizde yetki sahibi olan bir kocaya benzetir ama Mesih’le birlikte öldüğümüz için bu eski kocanın yetkisine de öldük ve artık Tanrı’nın lütfu aracılığıyla Mesih’te diriyiz.


Böylece Pavlus’a göre, insanlar ‘Mesih’te olduğunda ortaya çıkan köklü değişimi anlamak gerekli bir temeldir. Ölümden yaşama kavuşturuldular; bir zamanlar günahları içerisinde ölüydüler ama artık diriltildiler. Şimdi hayatlarına yön veren yeni bir ilke söz konusudur. Yasa’nın bizden haklı olarak talep ettiği her şey, Mesih’te olan ve Kutsal Ruh’un gücüyle yürüyenler için yerine getirildi.82‘Mesih İsa’da olanlar için artık hiçbir mahkumiyet yoktur.’83