11. MESİH İSA’NIN GÖREVİ ÖLÜMÜ

ÖNCEDEN BİLDİRİLEN KURBAN

Acı çekecek ve yüceltilecek olan Mesih’in gelmesiyle ilgili olarak, Yeşaya bir peygamberlik15 yapmıştı. Bu peygamberlik Mesih’in doğumundan yaklaşık 700 sene evvel yapılmıştı. İncil’de, Mesih’in acı çekmesi, ölümü ve dirilişi ile ilgili peygamberliklerin yerine geldiğini belirten, birçok ayet mevcuttur.

Yeşaya 53:

4 Aslında hastalıklarımızı o üstlendi,

Acılarımızı o yüklendi.

Bizse Tanrı tarafından cezalandırıldığını,

Vurulup ezildiğini sandık.

5 Oysa, bizim isyanlarımız yüzünden onun bedeni deşildi,

Bizim suçlarımız yüzünden o eziyet çekti.

Esenliğimiz için gerekli olan ceza

Ona verildi.

Bizler onun yaralarıyla şifa bulduk.

6 Hepimiz koyun gibi yoldan sapmıştık,

Her birimiz kendi yoluna döndü.

Yine de RAB hepimizin cezasını ona yükledi.

7 O baskı görüp eziyet çektiyse de ağzını açmadı.

Kesime götürülen kuzu gibi,

Kırkıcıların önünde sessizce duran koyun gibi

Açmadı ağzını.

8 Acımasızca yargılanıp ölüme götürüldü.

Halkımın isyanı ve hak ettiği ceza yüzünden

Yaşayanlar diyarından atıldığını

Onun kuşağından düşünen oldu mu?

9 Şiddete başvurmadığı,

Ağzından hileli söz çıkmadığı halde,

Ona kötülerin yanında bir mezar verildi,

Ama öldüğünde zenginin yanındaydı.

10 Ne var ki, RAB onun ezilmesini uygun gördü,

Acı çekmesini istedi.

Canını suç sunusu olarak sunarsa

Soyundan gelenleri görecek ve günleri uzayacak.

RAB'bin istemi onun aracılığıyla gerçekleşecek.

11 Canını feda ettiği için gördükleriyle hoşnut olacak.

RAB'bin doğru kulu, kendisini kabul eden birçoklarını

aklayacak. Çünkü onların suçlarını o üstlendi.

Notlar:

Ayet 8: “acımasız yargı” İsa, Yahudi ve Romalılar tarafından uygulanan adil olmayan bir yargılamadan dolayı acı çekmişti.

Ayet 9: “öldüğünde zenginin yanındaydı” Mesih, kendisine iman etmiş olan zengin adam Aramatyalı Yusuf’un mezarında gömülü idi.

Ayet 10: “suç sunusu” Mesih, Yahudilerin kendi günahları için, altarda sunmuş oldukları bir koç gibi, kendi yaşamını sunu olarak vermiştir.

soy” Ruhsal soydan gelen, inanlı.

günleri uzayacak” Mesih ölümden dirildiği zaman, sonsuzluk boyunca yaşamak üzere doğmuştu.

Ayet 11: “aklanma” Günahtan arınmışlığın ifadesi.

Soru:

Bu ayetler, ölmüş olan kişinin karakteri hakkında neyi işaret etmektedir?

Soru:

Bu ayetlerde işaret edilen kişinin, neden acı çekip ölmesi gerektiği hakkında, ne söyleyebilirsiniz? (ayet 46,10-11)

Soru:

O kişi, kimlerin günahı için acı çekiyordu? (ayet 46,8)

Soru:

O’nun, uğruna acı çektiği kişilerin kazanımı ne idi? (ayet 5,11)

Soru:

Bu ayeter, Mesih’in acı çekmesi ve ölümü üzerindeki galibiyeti, bize nasıl anlatır? (ayet 10,11)

İSA’NIN ÇARMIHA GERİLMESİ

İncil’deki 4 müjde veya 4 tanıklık, Mesih’in ölümü ve dirilişine dikkat çekmektedir. Yuhanna bölüm 7’de, Mesih’in bir kral olduğunu iddia etmesiyle ilgili olarak, Mesih ile Pilatus arasındaki “görüşme”yi görmekteyiz. Pilatus, Mesih’i tümüyle suçsuz bulmasına rağmen, Pilatus sonunda, İsa’nın Roma İmparatoru Sezar için bir tehdit olarak anlaşılması ve İsa’nın bir kral olduğunu kabul etmesi gerçeği üzerinde, Yahudi din önderlerinin baskısında kalarak, İsa’nın çarmıha gerilmesi isteğini kabul etti.

Yuhanna 19:

16 Bunun üzerine Pilatus İsa'yı, çarmıha gerilmek üzere onlara teslim etti.

17 Askerler İsa'yı alıp götürdüler. İsa çarmıhını kendisi taşıyıp Kafatası İbranice'de Golgota denilen yere çıktı.

18 O'nu orada çarmıha gerdiler. O'nunla birlikte iki kişiyi daha, İsa ortada, onlar da iki yanında olmak üzere çarmıha gerdiler.

19 Pilatus bir de yafta yazıp çarmıhın üzerine astırdı. Yaftada şöyle yazılıydı:

‘NASIRALI İSA YAHUDİLERİN KRALI’

20 İsa'nın çarmıha gerildiği yer kente yakındı. Böylece İbranice, Latince ve Grekçe yazılmış olan bu yaftayı Yahudilerin birçoğu okudu.

21 Bu yüzden Yahudi baş kâhinler Pilatus'a, "‘Yahudilerin Kralı' diye yazma" dediler. "Kendisi, ‘Ben Yahudilerin Kralıyım dedi' diye yaz."

22 Pilatus, "Ne yazdımsa, yazdım" karşılığını verdi.

Notlar:

Ayet 16: “Pilatus” İsa’nın denendiği yeri içine alan, Kudüs şehrini ve Filistin’in bir kısmını içine alan bölgenin Romalı yöneticisi.

Ayet 17: “haç” Romalılar tarafından, bir mahkumun el ve ayaklarından çivilenerek asılmak suretiyle gerçekleştirilen ölüm cezası.

Aramice” Filistin’deki Yahudiler tarafından kullanılan lisan.

Ayet 19: “Nasıra” Mesih’in büyümüş olduğu, kuzey Filistin’de, Celile’de bir kasaba.

Soru:

Yukarıdaki ayetler, Yahudiler, Pilatus ve Mesih’in krallığından bahseden İncil yazarının hakkında, nasıl bir görüntü ortaya koymaktadır?

Yuhanna 19:

28 Daha sonra İsa, her şeyin artık tamamlandığını bilerek Kutsal Yazı'nın yerine gelmesi için, "Susadım!" dedi.

29 Orada ekşi şarapla dolu bir kap vardı. Şaraba batırılmış bir süngeri zufa dalına takarak O'nun ağzına uzattılar.

30 İsa şarabı tadınca, "Tamamlandı!" dedi ve başını eğerek ruhunu teslim etti.

31 Yahudiler Pilatus'tan çarmıha gerilmiş adamların bacaklarının kırılmasını ve cesetlerin kaldırılmasını istediler. Hazırlık günü olduğundan, cesetlerin Sept günü çarmıhta kalmasını istemiyorlardı. Çünkü o Sept günü büyük bayramdı.

32 Bunun üzerine askerler gidip birinci adamın, sonra da İsa'yla birlikte çarmıha gerilmiş olan öteki adamın bacaklarını kırdılar.

33 İsa'ya gelince O'nun ölmüş olduğunu gördüler. Onun için bacaklarını kırmadılar.

34 Ama askerlerden biri O'nun böğrünü mızrakla deldi. Böğründen hemen kan ve su aktı.

35 Bunu gören adam tanıklık etmiştir ve tanıklığı doğrudur. Doğruyu söylediğini bilir. Siz de iman edesiniz diye tanıklık etmiştir.

36 Bunlar, "O'nun bir tek kemiği kırılmayacaktır" diyen Kutsal Yazı'nın yerine gelmesi için olmuştur. 16

37 Yine başka bir Yazıda, "Bedenini deştikleri adama bakacaklar" deniyor.17

38 Bundan sonra Aramatyalı Yusuf, İsa'nın cesedini kaldırmak için Pilatus'a başvurdu. Yusuf, İsa'nın öğrencisiydi, ama Yahudilerden korktuğundan bunu gizli tutuyordu. Pilatus izin verince, Yusuf gelip İsa'nın cesedini kaldırdı.

39 Daha önce geceleyin İsa'nın yanına gelmiş olan Nikodim de otuz litre kadar karışık mür ve sarısabır özü alarak geldi.

40 İkisi, İsa'nın cesedini alıp Yahudilerin gömme geleneğine uygun olarak onu baharatla keten bezlere sardılar.

41 İsa'nın çarmıha gerildiği yerde bir bahçe, bu bahçenin içinde de henüz hiç kimsenin konulmadığı yeni bir mezar vardı.

42 O gün Yahudilerin Hazırlık günüydü. Mezar da yakın olduğundan İsa'yı oraya koydular.

Notlar:

Ayet 30: “tamamlandı” İsa, Babası tarafından gönderilmek suretiyle dünyada yapması gereken şeyleri bitirmiş olduğunu bildirmektedir. İsa, elçilerine açıklamış olduğu bildirilerle, vahiy’i sonlandırmıştır. Bu vahiy, bugün elimizde olan İncil veya Yeni Antlaşma olarak bilinen kitabın içindeki yazılardır.

Ayet 31: “hazırlık” Yahudilerin bir kuzuyu kurban ederek, Mısır’ daki kölelikten kurtuluşlarını kutladıkları hafta.

Ayet 38,39: “Aramatyalı Yusuf ve Nikodemus” 70 üyeden oluşan Yahudi yasa sorumlusu Sanhedrin adlı kurulun 2 zengin üyesi. Bunlar, İsa’nın ölümle cezalandırılmasını onaylamamışlardı.

Soru:

Bu metinde, İsa’nın gerçekten öldüğünü işaret eden hususlar hangileridir?

HAÇ’IN ANLAMI

İsa’nın haçtaki ölümünde, bizler için çok önemli olan birkaç şey gerçekleşmiştir. Bu olay, sadece tarihte gerçekleşmiş bir olay olmayıp, ama, tüm insanlık tarihinde tüm insanlığı ilgilendiren bir anlamı vardır:

Koloseliler 2:13-15

Sizler suçlarınız ve benliğinizin sünnetsizliği yüzünden ölüyken, Tanrı sizi Mesih’le birlikte yaşama kavuşturdu. Bütün suçlarımızı O bağışladı. Kurallarıyla bize karşı ve aleyhimizde olan yazılı antlaşmayı sildi, onu çarmıha çakarak ortadan kaldırdı. Yönetimlerin ve hükümranlıkların elindeki silahları alıp onları çarmıhta yenerek açıkça gözler önüne serdi.

Notlar:

günahlarınızda ölü” Mesih İsa aracılığıyla Tanrı’yı tanımadan evvelki ruhsal durumumuz.

günahlı doğanızda sünnetsizlik” İmana sahip olmadan evvel, bizler günahlı bir konumda ve ruhsal olarak ölü idik. Bu, Tanrı’nın, bizleri, iman yoluyla yeni bir insan yapmasından evvelki doğal yapımızdır. Doğal benliğimizde, bizler sürekli olarak Tanrı’nın kutsallığına karşı günah işlemekteyiz. Sünnet, günahları kesip atmayı, yürekte bir değişikliğe sahip olmayı ve imandaki birlikteliğe dahil olmayı simgelemekteydi.

yasanın iptali” Bizi sürekli suçlayan, yazılı olan yasanın (Musa şeriatinin) ölüme neden olan hükmü, çarmıhta ölerek, yasanın lanetinin kötülüğe karşı oluşuna direnen Mesih aracılığıyla iptal edilmiştir.

güç ve egemenlikler” Bunlar, Tanrı’nın işlerine karşı olan, görülemeyen Ruhsal güçlerdir. İsa, çarmıh üzerindeki ölümü aracılığıyla, Şeytan üzerinde zafer kazanmıştır, öyle ki Şeytan’ın bizim üzerimizdeki hakimiyetini, bizleri ölüm tehdidiyle kontrol etme yeteneğini ve Tanrı’dan sonsuzluk boyunca ayrılmamızı sağlayacak gücünü kaybetmiştir. Şeytan’ın gücü kırılmış ve mağlubiyeti kesindir.

Soru:

İmanlı artık neden ölü değil de diridir?

Soru:

Mesih çarmıhta bizim için ne yaptı?

Soru:

Mesih, Şeytan ve onun meleklerini nasıl etkisiz hale getirip, zafer kazandı?

Elçi Yuhanna, Mesih’in neden geldiğini şöyle açıklıyor:

1. Yuhanna 3:8

...Tanrı'nın Oğlu, İblis'in yaptıklarına son vermek için ortaya çıktı.

İbraniler mektubunun yazarı, İsa Mesih’in bunu nasıl yaptığını şöyle açıklıyor:

İbraniler 2:14-15

Bu çocuklar etten ve kandan oldukları için İsa, ölüm gücüne sahip olanı, yani İblis'i, ölüm aracılığıyla etkisiz hale getirmek üzere onlarla aynı insan yapısını aldı.

Bunu, yaşamları boyunca ölüm korkusu yüzünden köle olmuş olanların hepsini özgür kılmak için yaptı.

Notlar:

beden ve kan” Zayıflılığımızı ve sınırlılığımızı işaret ederek “insan” kavramını ifade eden deyimsel bir söylem.

onlarla aynı insan yapısını aldı” Mesih, kendisini bizimle özdeşleştirmek için tamamıyla bir insan oldu, hak ettiğimiz cezayı üzerine aldı, kurtuluşumuz için öldü ve bizi Şeytan’ın egemenliğinden özgür kıldı.

Soru:

Şeytan’ı mağlup etmek suretiyle, Mesih’in ölümünde ne gerçekleşti?

İncil, bize, Mesih’in ölümünün anlamsız olmadığını ve kurtuluşumuz için çok önemli olduğunu öğretmektedir. Mesih’in, kanının dökülerek kurban olması gerçekleşmeseydi, günahlarımızın yıkanabileceği bir vasıta olmayacaktı:

İbraniler 9:

14 Öyleyse sonsuz Ruh aracılığıyla kendini lekesiz olarak Tanrı'ya sunmuş olan Mesih'in kanının, diri Tanrı'ya kulluk edebilmeniz için vicdanınızı ölü işlerden temizleyeceği ne kadar daha kesindir!

15 Bu nedenle, çağrılmış olanların vaat edilen sonsuz mirası almaları için Mesih, yeni bir antlaşmanın aracısı olmuştur. Kendisi, onları birinci antlaşma zamanında işledikleri suçlardan kurtarmak için fidye olarak öldü.

Notlar:

Ayet 15: “Mesih” Yağ ile meshedilmiş olan.

Yeni Antlaşma” Tanrı’nın kendi halkıyla yapmış olduğu yeni bir vaat, sözleşme. Mesih İsa, günahlarımız için çarmıhta kendisini kurban sunusu yaparak bu Yeni Antlaşma’yı bizlere açıklayan kişidir.

birinci antlaşma” Bu, Tanrı’nın peygamber Musa aracılığıyla kendi halkı ile yapmış olduğu Eski Antlaşma’dır. Bu antlaşma, Mesih İsa aracılığıyla gelecek olan yeni bir antlaşmanın habercisi, gölgesi ve daha alt düzeydeki bir antlaşmaydı.

fidye” Geri almak için ödenen bedel. Buradaki imajda, bir mahkumun bir bedel ödenerek özgür kılınmasını simgelemektedir. İnsanların günahlarının bedeli, Mesih İsa’nın hayatıydı.

Soru:

Mesih’in kanı ve bedeni bizler için ne yapmaktadır?

İbraniler 9:22

Nitekim Kutsal Yasaya göre, hemen her şey kanla temiz kılınır ve kan dökülmeksizin bağışlama olmaz.

Soru:

Tanrı’nın meleği tarafından korunarak bir koç ile yer değiştiren İbrahim’in oğlunun kurban edilme girişiminin, Mesih’in bu amaç için yapmış olduğu davranış ile ilişkisi var mıdır? Şayet varsa, nasıl? Kurban bayramında kurban kesmek ile günahların bağışlanması arasında her hangi bir ilişki var mıdır?

İbraniler 9:26-28

Oysa Mesih, kendisini bir kere kurban edip günahı ortadan kaldırmak için çağların sonunda ortaya çıkmıştır.

Bir kez ölmek ve ondan sonra yargılanmak nasıl insanların kaderiyse, böylece Mesih de birçoklarının günahlarını yüklenmek için bir kez kurban edildi. İkinci kez, günah yüklenmek için değil, kurtuluş getirmek için kendisini bekleyenlere görünecektir.

Soru:

Şayet bizler 2000 yıl sonra yaşamış olsaydık, Mesih’in kurban oluşu bizler üzerinde etkin olur muydu?

Soru:

Tanrı’nın, sizin günahlarınızı affedeceği ve kendi yargısından sizleri kurtaracağı konusunda her hangi bir güvenceniz var mıdır?

YANSIMA İÇİN

Soru:

Şayet Mesih’in ölümü gerçekse, ve insanların günahlarını ortadan kaldırmak için öldüyse, O’nun ölümünün sizin için ne anlama gelmektedir?

Soru:

Şayet, güveninizi Mesih’in çarmıhta sizin için yapmış olduğu işin üzerine koyarsanız, bundan sonra Şeytan’dan veya ölümden korkar mısınız?

Soru:

Bir inanlının, kötü ruhları veya nazara neden olan bakışları engellemek için, bir muska veya tılsım taşımasına gerek var mıdır?

UYGULAMA İÇİN

Kendi kendimizi kurtaramayacağımızdan dolayı, Mesih’in yapmış olduğuna güvenmeliyiz.