Yuhanna (eski kilise kaynaklarından aktarılan bilgilere göre, Yuhanna’yı ve Yuhanna’nın üç mektubunu yazan elçidir) orada İsa Mesih’ten bir vahiy alıp yazdığı (Va.1:1,9) Patmos adasına (Küçük Asya, yani Anadolu, kıyıları önünde, Ege Denizi’nde) sürgün edildi.
Vahiy için genelde Sezar Domitian yönetimi altında Hristiyanların baskı gördüğü İ.S. 90’lı yılları verilir. Bazen Sezar Nero yönetimi altındaki 60’lı yıllar öneri olarak getirilir. Yuhanna Roma eyaleti Küçük Asya’daki (Va.1:4,10) yedi kiliseye yazar; yazısı içinde her birine yönelik bir mektup taşır (Va.2-3).
Tüm Yeni Antlaşma’nın tanıklığı şudur: İsa Mesih ölmüş, ölümden diriltilmiş ve şimdi dünyanın efendisi olarak Tanrı’nın yanında bulunmaktadır. Ancak İsa’nın bu egemenliği şu an henüz kusursuzlukla görülmemektedir (İbr.2:8). Ne zaman ve nasıl bu durum değişecektir ve Mesih gözle görünür –hatta şimdi O’na karşı çıkanlar üzerinde de– egemen olarak hüküm sürecektir? Bu soruyu YA’nın son kitabı, Yuhanna’nın Vahyi yanıtlıyor. Bu soru özellikle İsa Mesih’in kilisesi düşmanlıklar, baskılar ve ayartma altındayken özellikle ciddi olarak ön safhaya çıkmaktadır. Vahiy baskılar ve denenmeler altındaki kilisenin bakışlarını Tanrı’nın zaferine çevirmektedir. O, dünyanın Yaratıcısı (dıştan bakıldığında şu an öyle görünmese de) tarihi yönetmekte ve kendi zamanında tüm kötünün sonunu getirecek, adil yargıyla yargılayacak ve içinde Tanrı huzurunun ve egemenliğinin kusursuzlukla yaşandığı yeni bir dünya yaratacaktır. Vahiy bölümü bu dünyanın bugününe ve geleceğine ilişkin sansasyon yaratıcı kuramları tatmin eden, dünya tarihinin ayrıntılı bir tasarı değil. Bunun ötesinde, bakışlarını Tanrı’nın kudretine (burası ve şimdi için de) ve O’nun son zaferine yönelterek, denenmelerdeki Mesih inanlılarına cesaret ve teselli vermektedir. Bu kapsamda kitabın bakış açısı dünyada olup bitenlerle gökte olup bitenler arasında sürekli olarak değişmektedir. Bugün bizim anlamakta güçlük çektiğimiz (sıklıkla EA’ya dayandırılan) resimlemeler ve simgeler o zamanın okuyucuları için büsbütün anlaşılır kapsamdaydı. Ama kitabın ana bildirileri bizim için bugün de iyi anlaşılır durumdadır.
Var olan, var olmuş ve gelecek olan. Her Şeye Gücü Yeten Rab Tanrı “Alfa ve Omega ben’im” diyor (Va.1:8).
Giriş 1:1-20
Küçük Asya’daki kiliselere Mesih’in yedi bildirisi 2:1–3:22
Göksel sahne 4:1–5:14
Yeryüzünün egemenliğinin İsa Mesih’çe üstlenilmesi
hazırlığı 6:1–19:10
Yeryüzü egemenliğinin İsa Mesih’çe üstlenilmesi
ve eski dünyanın sonu 19:11–20:15
Tanrı’nın yeni dünyası 21:1–22:5
Sonuçta verilen vaatler ve uyarılar 22:6-21
Tanrı:
Var olan, var olmuş ve gelecek olan: Vahiy 1:4; 4:8.
A ve O (Alfa ve Omega: Yunan alfabesinin ilk ve son harfleri), tüm dünyanın egemeni: Vahiy 1:8.
Gökte yüceltilen: Vahiy 4.
Kutsal ve onuru almaya layık ve Yaratıcı ve bu dünyanın egemeni ve sonsuza dek yaşayan: Vahiy 4:8-11.
Canavarın Tanrı’ya düşmansal gücüne izin veren (bu nedenle, Tanrı’dan bağımsız, kendi gücü olmayan) ve her şeyi önceden belirleyen: Vahiy 13:5-18; krşl. Vahiy 17:17.
Zaferi ve yargısı: Vahiy 11:15-18; 12:7-12; 19:1-9.
İsa Mesih:
Güvenilir tanık, ölüler arasından ilk doğan, dünya krallarına egemen olan: Vahiy 1:5.
Güç ve yücelik sonsuzlara dek O’nundur: Vahiy 1:6.
Bulutlarla gelecek ve herkes O’nu görecek: Vahiy 1:7.
Mesih’in betimlenmesi: Vahiy 1:12-16.
İlk ve son, diri olan, ölmüş ve işte sonsuzlara dek yaşayan, ölüm ve ölüler ülkesi üzerinde güç sahibi: Vahiy 1:17-18; 2:8.
Vaat edilen Davut’un soyu ve parlak sabah yıldızı: Vahiy 5:5; 22:16.
Kuzu:
Aynı zamanda aslan: Vahiy 5:5.
Gücü, onuru ve yüceliği almaya layık, çünkü boğazlandı: Vahiy 5:9.
Kanıyla her ulustan insanları Tanrı için satın aldı ve onları krallar ve kâhinler halkı kıldı: Vahiy 5:9-10.
Kuzu yedi mührü açarak yargıyı uygulayacak: Vahiy 6.
İnanlılar giysilerini Kuzu’nun kanında bembeyaz yıkadılar: Vahiy 7:14.
Kuzu’nun kanı ve inanlıların sarsılmaz tanıklığıyla iblis üzerine zafer kazanıyorlar: Vahiy:12:11.
Kuzu’ya övgü olarak yükseltilen zafer ilahisi: Vahiy 15:2-4.
Kuzu’nun düğünü: Vahiy 19:7-9; 21:2,9; 22:17.
Kuzu’nun yaşam kitabı: Vahiy 3:5; 13:8; 17:8; 20:12,15; 21:17; krşl. Luka 10:20; Filippililer 4:3; İbraniler 12:23; Mısır’dan Çıkış 32:32; Mezmur 69:29; 139:16; Daniel 12:1; Malaki 3:16.
Bir hırsız gibi gece geliyor: Vahiy 16:15.
Rablerin Rabbi, kralların Kralı: Vahiy 17:14; 19:16.
Tanrı Sözü: Vahiy 19:13; krşl. Yuhanna 1:1-18.
Nihai zaferi: Vahiy 19:11 - 20:3; 20:7-10.
Tez geliyor: Vahiy 22:6-21.
A ve O, başlangıç ve sonuç, ilk ve son: Vahiy 22:13.
Kilise:
İsa tarafından seviliyor ve O’nun kanı aracılığıyla günahlarından kurtarıldı, krallar ve kâhinler kılındı: Vahiy 1:5; 5:10.
Egemenlik sürecek: Vahiy 2:26-28; 3:21; 20:6; 22:5.
Kuzu’nun kanı ile tüm halklardan uluslardan Tanrı’ya satın alındı: Vahiy 5:9.
Tanrı katındaki parlak geleceği: Vahiy 7:9-17.
İsa’nın tanıklığı için ölüme bile razı ve bu nedenle ödüllendirilecek: Vahiy 12:11; 14:13; 20:4-6.
Küçük Asya’daki kiliselere yedi bildiri (“Yedi Kiliseye Mektup”): Vahiy 2-3. Her bildirinin kuruluş yapısı birbirine çok benzer durumda:
Kilisenin meleğine yazma görevi.
Mesih’in karakterize edilmesi.
Övgü/azar.
Çeşitli tehditler ve/veya teşvikler.
Çağrı: “Kulağı olan Ruh’un kiliselere ne dediğini işitsin.”
Vaat: (“Galiplere verilen söz”) “Galip geleni...”
Tanrı’dan karşılık yargısı çağrısını seslenen şehitler: Vahiy 5:9-11; krşl. dileklerinin yerine getirilişi bölüm 18, özellikle 18:20,24; 19:1-3.
Korkunç yargıya rağmen Tanrı’ya dönmek istemeyen, insanlığın derinden çürümüşlüğü: Vahiy 9:20-21; 16:9-11.
Bu dünyanın sonu: Vahiy 20:11.
Ölülerin dirilişi ve son yargı: Vahiy 20:4-6, 12-15.
Tanrı’nın yeni dünyası, Vahiy 21:1 - 22:5:
Murdar hiçbir şey ve kimse Tanrı’nın yeni dünyasına giremeyecek: (krşl. Va. 22:14-15).
Tanrı insanlarla oturacak, insanlar O’nun halkı, O’nun çocukları oldu ve O’nu görebilirler.
Tanrı onların gözyaşlarını silecek.
Ölüm ve yas artık olmayacak.
Artık tapınak olmayacak, çünkü Tanrı ve Kuzu kendisi tapınaktır.
Ne güneşe, ne aya ne de lâmbalara gereksinim olacak, çünkü Tanrı’nın görkemi parlayacak, bu nedenle artık gece olmayacak.
Bu kitabın bildirisinin güvenilirliği: Vahiy 21:6-21.
Kutsal olmak ve doğru olanı yapmak konusunda uyarı: Vahiy 22:11-12.
Bu kitaba bir şey eklemek ya da çıkarmak konusunda uyarı: Vahiy 22:18-19.