Yuhanna’nın 1. Mektubu’nda mektupların tüm klasik özellikleri yer almıyor, ne yazar ne de kimlere yazılmış olduğu somut olarak belirtilmiyor. Eski kiliseden aktarılan bilgilere göre mektubun yazarı Elçi Yuhanna’dır. Mektupta, Tanrı’da kalmayı, Tanrı sevgisinde kalmayı, Tanrı buyruklarına bağlı kalmayı ve kardeşlik sevgisinde kalmayı vurguluyor. Bunların tümü birbirinden ayrılamayacak şekilde iç içe örülmüştür, biri olmadan diğerini düşünmek olası değildir.
Bunun dışında Yuhanna’nın 1. Mektubu, İsa’nın et ve kan almış gerçek insan bedeninde geldiğini ve böyle öldüğünü yadsıyan bir sahte öğretiye karşı da savaşmaktadır (1Yu.2:18-23; 4:1-6; 5:6-8).
Yuhanna’nın üç mektubunun hangi sırada yazılıp oluştuğunu bugün bilmiyoruz. Muhtemelen, eski kilise kaynaklarından aktarılan bilgilere göre, Yuhanna’nın çoğunlukla hizmet verdiği Efes’te yazıldılar.
Tanrı’nın bize olan sevgisini tanıdık ve buna inandık. Tanrı sevgidir. Sevgide yaşayan Tanrı’da yaşar, Tanrı da onda yaşar(1Yu.4:16).
Tanrı’yla paydaşlıkta yaşamak 1:1–2:29
Tanrı çocuğu olarak yaşamak 3:1–4:6
Sevgide ve imanda yaşamak 4:7–5:12
Duada ve günahtan uzak yaşamak 5:13-21
Yuhanna’nın görgü tanığı olarak yaşadıklarına dayanan bildiri: 1.Yuhanna 1:1-3.
O’nda hiç karanlık olmayan, ışık olan Tanrı: 1.Yuhanna 1:5.
Işıkta yaşamak: 1.Yuhanna 1:6-7.
Sevgi olan Tanrı: 1.Yuhanna 4:7 – 5:3.
Tanrı sevgisi, kendisini biricik Oğlu’nu günahlarımız için yerimize kurban olarak dünyaya göndermesiyle belirgin etti.
Biz O’nu sevmedik, tersine O bizi sevdi.
Bizim birbirimizi sevmemizle Tanrı sevgisi hedefine ulaşıyor.
Korkmak yerine, güvenlik içinde yargı gününe doğru ilerlersek, Tanrı sevgisi bir başka amacına ulaşmış olacaktır.
Buyrukları, özellikle sevgi buyruğunu yerine getirmek: 1.Yuhanna 2:3-11; 3:11-24; 4:7 – 5:3.
Tanrı’ya olan sevgi ve O’nun buyruklarını yerine getirmek birbirinden ayrılmaz bağlarla bağlıdır.
Kişinin Tanrı’ya sevgisi, onun insan kardeşine olan sevgisinde kendisini özellikle sergiler.
Günaha ilişkin öğreti:
1.Yuhanna 1:7 – 2:2: Her Mesih inanlısı günah işler!
Günah işlemediğini savlayan kendisini kandırır ve Tanrı’yı yalancı çıkarır. Günahlarımızı ikrar edersek, Tanrı adildir ve tüm haksızlıklarımızı bağışlar ve İsa bizi Baba’nın yanında savunur. Ama buna karşın Mesih inanlısının amacı günah işlememektir.
1.Yuhanna 3:3-10; 5:18: Mesih inanlısı günah işlemez!
İsa dünyaya günahları kaldırmak için geldi. Günah işleyen iblistendir ve İsa’yı tanımamıştır. Ama Tanrı’dan doğmuş olan günah işlemez ve günah işleyemez de, çünkü Baba onu korur.
Birbirine aykırı görünen bu iki bildiri nasıl uyum içindedir?
Grekçe metinden yola çıkarak, Yuhanna’nın 1. Mektubu 1. ve 2. bölümler günah eylemlerini tek başına ele alıyor, buna karşı Yuhanna’nın 1. Mektubu 3:5 ise bireylerin yaşamlarındaki alışılmış temel tutumdan söz ediyor diyebiliriz.
Bir başka çözüm olarak şu önerilir: İkinci bildiri şimdiki yaşamda kusursuz olarak yaşanamayacak ruhsal gerçek durumu kasteder. Bu yüzden ilk kesimde bildirilenler gereklidir.
Her durumda her iki kesim göz önünde tutulmalıdır!
İsa Mesih’in yaşadığı gibi yaşamak konusunda inanlılardan yüksek beklenti: 1.Yuhanna 2:6.
Yüreğimiz bizi suçlasa da Tanrı’ya güven: 1.Yuhanna 3:19-21.
Çekiciliğiyle geçiciliğiyle bu dünya ve dünya üzerinde kazanılan zafer: 1.Yuhanna 2:15-17; 4:4-6; 5:4-5.
Mesih Karşıtı (daha doğrusu, birçok Mesih Karşıtı, Mesih Karşıtı’nın ruhu): 1.Yuhanna 2:18-23; 4:1-6. İnkar ettikleri:
İsa’nın vaat edilen Mesih olduğu,
İsa’nın Tanrı Oğlu olduğu,
İsa’nın et ve kan alarak bir insan olduğu.
Kutsal Ruh (“Mesh olunma”): 1.Yuhanna 2:20-29; 4:1-6:
gerçek Ruhu,
Gerçeği öğretiyor,
İnsanı, İsa’nın kan ve etten olan gerçek beden alarak insan olduğu tanıklığına götürüyor,
Mesih bağlılığında kalmayı öğretiyor.
Yalnız Tanrı Oğlu’nu varlığında bulunduranın sahip olduğu sonsuz yaşam: 1.Yuhanna 5:11-13.
Duanın getirdiği güvenlik: 1.Yuhanna 5:14-15.
Tek gerçek Tanrı’ya ilişkin tanıklık: 1.Yuhanna 5:20.