Filipililer’e Mektup

Filipi kilisesi Pavlus tarafından ikinci müjdeleme yolculuğu sırasında Avrupa kıtasındaki ilk kilise olarak kuruldu (Elç.16:6-40). Filipi Roma’nın Makedonya eyaletinde stratejik açıdan önemli bir ticaret kentiydi. Pavlus’un orada bulunan kiliseyle özel bir candan ilişkisi vardı (Flp.1:7-8). Zaman zaman parasal yardımlarını kabul ettiği tek kiliseydi (Flp.4:15; 2Ko.11:9). Pavlus cezaevindeyken (Flp.1:7, 12-26), kilise şahsen onu desteklemesi için, aynı zamanda kilisenin bağışlarını da beraberinde getiren Epafroditus’u onun yanına gönderdi. Pavlus bunun üzerine Filipililer’e olan mektubu yazdı:

Pavlus bu sırada cezaevinde ve idam tehlikesi altında olmasına karşın, mektupta gördüğümüz içtenlikle birlikte, mektubun ana konusu olan sevinç de (1:4, 18,25; 2:2, 17-18, 28-29; 3:1; 4:1, 4,10) kayda değer.

Filipililer’e Mektup muhtemelen Pavlus’un Roma’da tutuklu bulunduğu sırada İ.S. 60-62 yıllarında oluştu (Flp.1:13; 4:22).

Anahtar Ayet

Rab’de her zaman sevinin; yine söylüyorum, sevinin!(Flp.4:4).

Kuruluş düzeni

Mektuba giriş 1:1-11

Elçinin şu anki durumu 1:12-26

Kiliseye uyarılar 1:27–2:18

Hizmet arkadaşlarından haberler 2:19-30

Diğer uyarılar ve ikazlar 3:1–4:9

Filipililer’in bağışına teşekkür 4:10-20

Mektubun sonu 4:21-23

Özellikle dikkat ediniz

Koloseliler’e Mektup

Kolose diğer kentlerle karşılaştırıldığında, Küçük Asya’da (Anadolu’da) önemsiz küçük bir şehirdi. Oradaki kilise Pavlus tarafından değil, Pavlus’un yakın hizmet arkadaşı olduğu görülen (krşl. Flm.23) Epafras tarafından kuruldu (Kol.1:7). Pavlus mektubu kiliseye Tihikos (Kol.4:7) ve Onisimos (Kol.4:9; krşl. Flm.) aracılığıyla iletir; tutukluluğu (muhtemelen İ.S. 60-62 yıllarındaki Roma’daki tutukluluğu) hakkındaki olup bitenlerle ilgili ayrıntılı bilgiyi de sözlü olarak kiliseye ulaştıracaklardır (Kol.4:7-10). İçerik ve dil bakımından Efesliler’e Mektup’a oldukça benzerlik gösteren mektubun yazılmasındaki gerekçe, Kolose’de yayılan tehlikeli bir sahte öğretidir. Epafras’ın Kolose’deki olaylara ilişkin Pavlus’u bilgilendirdiği anlaşılıyor (Kol.1:7-8; 4:12), bunun üzerine Pavlus kendisini şahsen tanımayan (Kol.2:1) kiliseye yönelerek onlara yazıyor. Kiliseye yazılan mektuptan, ona karşı mücadele verilen sahte öğretinin içeriği ve oluşum şekli aşağıda verildiği kapsamda yeniden tespit edilebilir:

Pavlus bu sahte öğretinin karşısına Mesih’in büyüklüğünü ve gücünü dikiyor. Çarmıhtaki ölümü aracılığıyla bu güçlere karşı zafer kazanmış ve inanlıları onların egemenliğinden özgür kılmıştı. Mesih dışında daha üstün anlayış yoktur: Bilgeliğin ve bilginin tüm hazineleri O’nda saklıdır (Kol.2:3).

Anahtar Ayet

Tanrılığın bütün doluluğu bedence Mesih’te bulunuyor(Kol.2:9).

Kuruluş düzeni

Mektuba giriş 1:1-14

Mesih’in ve kilisenin yüceliği 1:15-29

Sahte öğretiye karşı 2:1-23

Mesih’te yeni yaşam 3:1–4:6

Mektubun sonu 4:7-18

Özellikle dikkat ediniz