Matta’ya göre Müjde

Matta’ya göre Müjde nedensiz olarak Yeni Antlaşma’nın başlangıcında bulunmuyor. Çünkü Eski Antlaşma ile Yeni Antlaşma arasında bir köprü oluşturuyor: Matta tekrar tekrar EA’dan alıntılar yapıyor ve bunlardaki İsa’nın vaat edilen Mesih olduğuna ilişkin peygamberlik bildirilerini tekrar ediyor.

Müjde’nin yazarı metnin hiçbir yerinde kendi ismini anmıyor. Kitaba sonradan verilen başlık, ilk kiliseden nakledilen bilgilerde olduğu gibi, Müjde’nin yazarını Elçi Matta (krşl. Mat.9:9; 10:3) olarak görüyor. Bu durumda bir görgü tanığının bildirdikleri karşımızda duruyor. Matta, Müjde kitapçığını muhtemelen 40 ile 70 yılları arasında kaleme aldı. Mesih olan İsa’ya olan imanlarını güçlendirmeleri ve derinleştirmeleri ve böylece yeni inançlarını diğer Yahudiler’e karşı açıklayıp savunabilmelerinde yardım için ilkin Yahudilik’ten gelen inanlılara yönelik yazdı.

Anahtar Ayet

Siz öncelikle O’nun egemenliğinin ve doğruluğunun ardından gidin, o zaman bütün bunlar da verilecektir(Mat.6:33).

Kuruluş Düzeni

İsa’nın doğumu ve çocukluğu 1:1–2:23

İsa’nın vaftizi ve denenmesi 3:1–4:25

İsa’nın dağdaki vaazı 5:1–7:29

İsa mucizeler gerçekleştiriyor 8:1–9:34

Öğrencilerin gönderilmesi 9:35–12:50

İsa’nın Göklerin Egemenliği’ne ilişkin benzetmeleri 13:1–13:58

İsa’nın güçlü işleri ve uyarı sözleri 14:1–16:12

İsa Yeruşalim yolunda 16:13–20:34

Yeruşalim’deki tartışmalar 21:1–23:39

İsa’nın sonun belirtileri hakkındaki konuşması 24:1–25:46

İsa’nın acılar çekmesi, ölümü ve dirilişi 26:1–28:20

Özellikle dikkat ediniz!

Bu konuşma birimlerinin her biri “İsa konuşmasını bitirince” (Mat.7:28; 11:1; 13:53; 19:1; 26:1) sözleriyle sonuçlanıyor.

Uluslardan gelen inanlıların Tanrı halkına dahil edilişi Matta’nın ana konusudur!

İsa’nın EA’ya ve Yasa’ya yönelik tutumu.

İsa Yasa’yı ortadan kaldırmıyor, tersine onu yerine getiriyor ve onun her an geçerli olduğunu bildiriyor: Matta 5:17-20. İnsansal ve tanrısal yasalar arasında kesin ayrım yapıyor: Matta 15:1-9 (Matta 11:28-30’daki İsa’nın çağrısıyla da krşl.) ve yanlış Eski Antlaşma anlayışını düzeltiyor: