Habakkuk’ta (sadece ismi biliniyor) hemen hiç yapıcılık yok, buna karşın birçok yargı mesajı vardır (bkz. 1:1 Yük). Kildaniler tarafından ceza yargısına uğramanın ne demek olduğunu, doğruların tanrısızlarca cezalandırılmasının haklı olup olmadığını soruyor ve Tanrı adına yanıt veriyor. 3. bölümde Tanrı’nın korkunç yargısının bildirildiği bir ağıt yer alıyor.
Daniel’in apokrif eklerinde Habakkuk’un Daniel’e aslanlar çukurunda yardım ettiğini okuyoruz (Dan. 14:33-39). Anlaşıldığına göre Habakkuk Kildaniler’in Nebukadnessar zamanında güçlenip Yahuda’yı tehditleri altına aldıkları dönemde (Hab. 1:6), yani İ.Ö. 7. yüzyılın sonlarında yaşadı. Eğer Habakkuk gerçekten Daniel’in çağdaşıysa, o halde zaman olarak 6. yüzyıl verilmelidir. Habakkuk çöküşünden (İ.Ö. 586) kısa süre önce güney krallığı Yahuda’da yaşadı. Yoşiya’nın yenileştirme hareketleri boşa gitmiş görünür, çünkü halk yeniden putperestlik, vb. işler yapacaktır.
Kuruluş düzeni
Habakkuk’un yakınmaları ve Rab’bin yanıtı Böl. 1:1-2:4
Kötülerin korkunç sonu Böl. 2:5-20
Habakkuk’un duası Böl. 3:1-19
Özellikle dikkat ediniz
Başlık: “Peygamber Habakkuk’un görmüş olduğu yük” (1:1 Eski çeviri).
Kildaniler’in (=Babilliler) ortaya çıkmasının nedeni: Yahuda’ya gelmeleriyle Tanrı onları yargı aracı olarak kullanıyor.
Tanrı’nın kutsallığı üzerinde yapılan vurgulama (1:12 “Kutsal(ım)” ; 2:20; 3:3).
Tanrı adaletine ilişkin soru: Tanrı tanrısızın doğru kişiyi alt etmesine neden seyirci kalıyor? (Hab. 1:13).
Tanrı’nın bu soruya çifte yanıtı: Doğrular nerede ve Tanrı halkı içinde ne kadar tanrısızlık var? (Hab. 2).
Rom. 1’de alıntı yapılan vaat (Hab. 2:4): “Bakın şu övüngen kişiye, niyeti iyi değildir. Ama doğru kişi sadakatiyle yaşayacaktır”.
Habakkuk’un ağıt şeklindeki duası (Hab.3).
Ağıtın (ve tüm kitabın) olumlu bitişi– (Hab. 3:18f): “Ben yine de RAB sayesinde sevineceğim, kurtuluşumun Tanrısı sayesinde sevinçten coşacağım. Egemen RAB gücümdür benim. Ayaklarıma geyik ayağının çevikliğini verir. Aşırtır beni yükseklerden”.