Yoel

Petuel oğlu Yoel hakkında çok az şey biliyoruz. İbranice isminin anlamı “Yahweh Tanrı’dır” aynı zamanda kitabın da bildirisidir: “Tanrınız benim” (2:27a: “Bileceksiniz ki, İsrail halkının arasındayım, Tanrı’nın RAB benim başka biri yok”. krşl. 4:17). Yoel’in konusu olan Yahweh’in Günü, bir yargı günü (tarihte tekrar tekrar ve en nihayetinde son yargıda) ve bir lütuf günüdür. İsrail tövbeye çağrılmaktadır ve yargılar (çekirge, kuraklık) aracılığıyla uyanmalıdır; Ruh’un dökülmesi ve son yargı peygamberlik bildirisi olarak verilmektedir.

Yoel (başka beş “Küçük Peygamberler” gibi) tarih taşımıyor ve sadece bazı içeriksel bilgiler sayesinde tarihlendirilebilir. Yoel Yahuda kralı Yoaş döneminde (yaklaşık İ.Ö. 825), tanrısaymaz kraliçe Atalya’dan sonra ülke yeniden kurulma aşamasındayken ve Asur dünya gücü olma yolunda yükselirken yaşamış olması olasıdır. Öyleyse, döneme, kâhin Yehoyada’nın olumlu dinsel etkisi altında geçen, ama aynı zamanda halkın dinsel kayıtsızlığının da yaşandığı bir dönemdir (bkz. 2Kra. 12:7: İ.Ö. 813’e dek tapınak bile onarılmış değil) denilebilir. Yoel bu durumda güney krallığı Yahuda’da (Yeruşalim) etkinlik göstermiştir.

Kuruluş düzeni

Çekirge belası Böl. 1-2:27

Ruh’un dökülüşü Böl. 2:28-32

Son yargı Böl. 3

Özellikle dikkat ediniz