Mezmurlar (İbranice tehillim = “Övgü İlahileri”) dualardır: İnanlı Tanrı’yla konuşur. Aslında bunlar bestelenmiş dualardı. Melodileri ve ritimleri artık bilinmiyor. Burada Tanrı’yla olan ilişki ele alındığı için, Mezmurlar kitabı birçok İsa Mesih inanlısının dua kitabı da olmuştur. Mezmurlar kitabının konusu Tanrı’ya edilen her tür duadır.İnsan yaşamıyla ilgili her tür konu burada dile getirilir: en coşkun sevinç, en büyük sıkıntı, övgü ve hamt, ağıt ve ümitsizlik, güven ve korku, beklenen yardıma duyulan özlem ve kurtuluş ve aynı zamanda Mesih’e ilişkin ön bildiriler. Bu kitap (şimdiye dek öyledir) İsrail’in bayramlarda, tapınmada, sinagogda ve Yeruşalim’e olan hac yolculuklarında (her yetişkin erkek ana bayramlara katılmak için yılda üç kez Yeruşalim’e gitmeliydi) ilahi kitabıydı.
Mezmurlar’ın çok farklı çeşitleri var (Örnekler parantez içinde):
Hem bireysel olarak inanlıların, hem de tüm topluluğun Ağıt Mezmurlar’ıdır (Mez. 3; 22): Burada kişi Tanrı’ya karşı kendi sıkıntısını dile getirir. Ağıtı sıklıkla tüm olanlara karşın Tanrı’ya güven izler.
Öç, ya da düşmanın cezalandırılması için dilekler içeren Mezmurlar (Mez. 12; 35; 59; 137): Tanrı düşmanlarını (ve İsrail’in düşmanlarını) paramparça etmelidir.
Yitirilen insanlar, Yeruşalim veya İsrail için yas duaları (Mez. 44; 74).
Şükran duaları (Mez. 18; 21; 138): Örneğin, kurtuluş veya yerine gelen vaatlar için.
Tapınma ilahileri (Mez. 8; 77; 96; 103; 104): Yahweh ve bereketleri övülmektedir.
Kral Mezmurlar’ı (çoğunluğu mesianik [Mesih’e ilişkin] Mezmurlar’dır; Mez. 2; 72; 101; 110).
Siyon Mezmurlar’ı (Mez. 46; 48; 76; 84; 122;132): konu Yeruşalim’dir.
Epik (anlatım) övgü ilahileri (Mez. 9; 18; 106; 124): Tanrı’nın işleri anlatılmaktadır.
Sevgi ilahileri (Mez. 45).
Toplulukla karşılıklı okunan (ayin) Mezmurlar (Mez. 15; 24; 118): Duahanla topluluk arasında değişerek okunurlar.
Bilgelik Mezmurlar’ı (Mez. 1; 19; 33; 39; 49; 127).
Hac Mezmurlar’ı (Mez. 120-134).
Kutsal Kitap Mezmurlar’ı şu yazarlara mal ediyor:
1 adet Musa (Mez. 90)
75 adet Davut (Davut 73 kez Mezmurlar’ın başında ismen anılıyor; YA’da Mez. 2 (Elç. 4:25) ve Mez. 95 (İbr. 4:7) Davut’a mal edilmektedir.)
2 adet Süleyman (Mez. 72; 127)
12 adet Asaf
20 adet Korahoğulları
1 adet Heman (Mez. 88)
1 adet Eytan (Mez. 89).
Kuruluş düzeni
150 Mezmur, beş kitaba bölünmüştür (1-41; 42-72; 73-89; 90-106; 107-150).
Özellikle dikkat ediniz
Burada dile getirilen Tanrı ilişkisinin yoğunluğu ve Tanrı’yla olan bağlantı.
Yüreğin dili (burada insanın içi Tanrı’ya şikayete dek varan şekilde kendisini döker).
Sıklıkla kullanılan “Şükran” ve “Haleluya” (RAB’be övgüler sun) terimleri.
Mezmurlar’ın YA’da sıklıkla kullanımı (YA’daki EA alıntılarının hemen ⅓’ü Mezmurlar’dan).
Öç Mezmurlar’ı Mezmur yazarının Tanrı’nın düşmanlarını yok etmesi özlemini dile getirir ve kişisel intikamı sergilemez.
Mesianik (Mesih’e ilişkin) Mezmurlar İsa’nın gelişine ilişkin birçok ön bildiride bulunur.
Mezmurlar’ın yazılmasında kullanılan dilin güzelliği.
Mez. 1 tüm Mezmurlar kitabına bir başlık ve giriş niteliğinde.
Mez. 2 hem kralları da dahil olmak üzere tanrısaymazlara karşı Tanrı’nın tutumunu sergiliyor, hem de mesianik (Mesih’e ilişkin) öğretiye sahip: Burada hem İsa’nın zamanındaki “Ulusların hiddeti” (Pilatus vb., bkz. Elç. 4:25-28), hem de Tanrı Oğlu önceden bildiriliyor (A 6f): “Ve, ‘Ben kralımı kutsal dağım Siyon’a oturttum’ diyor. RAB’bin bildirisini ilan edeceğim: Bana ‘Sen benim oğlumsun’ dedi, ‘Bugün ben sana baba oldum’”.
Mez. 3’deki “Sabah duası” ve Mez. 4’deki “Akşam duası”.
İnsanın yüceliği, (Mez. 8).
İsa’ya ilişkin işaret (Mez. 16:8-11; bkz. Elç. 2:27; 13:35).
Büyük sevinç: “Seni seviyorum, gücüm sensin, ya RAB! RAB benim kayam, sığınağım, kurtarıcımdır, Tanrım, kayam, sığınacak yerimdir, kalkanım, güçlü kurtarıcım, korunağımdır!” (Mez. 18:1f).
Mesih’in çekeceği acılara ilişkin ön bildiri: (Mez. 22), bkz. öncelikle A 2 “Tanrım, Tanrım, beni neden terk ettin?” ( Mat. 27:46), A 15 “Gücüm çömlek parçası gibi kurudu, dilim damağıma yapışıyor; beni ölüm toprağına yatırdın” (Yu. 19:28), A 16 “Ellerimi ayaklarımı deliyorlar” ve A 18 “Giysilerimi aralarında paylaşıyorlar. Elbisem için kura çekiyorlar”(Yu. 19:24).
Mez. 23, belki de hepsi içinde en güzeli (krşl. Yu. 10).
Mez. 27:1’deki ümit doluluğu: “RAB benim ışığım, kurtuluşumdur, kimseden korkmam. RAB yaşamımın kalesidir, kimseden yılmam”.
İsa’nın haç üzerinde çekeceği acılara ilişkin ön bildiri (Mez. 31:5): “Ruhumu ellerine bırakıyorum, ya RAB, sadık Tanrı, kurtar beni” (krşl. Luk. 23:46).
Davut’un baskılar ortasındaki güveni: “Hayatım senin elinde, kurtar beni düşmanlarımın pençesinden, ardıma düşenlerden”. (Mez. 31:15; Eski çeviri: Vakitlerim senin elindedir...).
Davut’un büyük günahları olan zina ve adam öldürmenin ardından gelen iki Tövbe Mezmuru, 32 ve 51 (büyük olasılıkla birbirine bağlı). Bkz. “Ne Mutlu!” bildirilerine, Mez. 32:1f: “Ne mutlu isyanı bağışlanan, günahı örtülen insana! Suçu RAB tarafından sayılmayan, ruhunda hile bulunmayan insana ne mutlu!”. Ama günahın ona yaptığı baskı için de (32:3f).
Tanrı Sözü’nün güvenilirliği (Mez. 33:4): “Çünkü RAB’bin sözü doğrudur, her işi sadakatle yapar”.
Mez. 34’deki Tanrı’ya övgü;
Tanrı’ya susayış (Mez. 42 ve Mez. 63).
Kendi günahlılığı karşısında yardım talebi (Mez. 51:10-12): “Ey Tanrı, temiz bir yürek yarat, yeniden kararlı bir ruh var et içimde. Beni huzurundan atma, Kutsal Ruhun’u benden alma. Geri ver bana sağladığın kurtuluş sevincini, bana destek ol, istekli bir ruh ver”.
Tanrı önünde sessizlik (Mez. 62).
Mesih’in Tanrı evi için olan gayreti (Mez. 69:10; krşl. Yu. 2:17).
Mesih’in haç üzerindeki susuzluğu: “Sirke içirdiler susadığımda” (Mez. 69:21).
Mesianik krala ilişkin işaret de taşıyan Kral Mezmuru 72.
Büyük sıkıntılarda bile Tanrı’ya sıkı sarılmak (Mez. 73:23-26): “Yine de sürekli seninleyim, sağ elimden tutarsın beni. Öğütlerinle yol gösterir, beni sonunda yüceliğe eriştirirsin. Senden başka kimim var göklerde? İstemem senden başkasını yeryüzünde. Bedenim ve yüreğim tükenebilir, ama Tanrı yüreğimde güç, bana düşen paydır sonsuza dek”.
Musa’nın geçiciliğe ilişkin açıklaması (90:12).
Tanrı’nın koruması (Mez. 91:1f): “Yüceler yücesinin barınağında oturan, Her Şeye Gücü Yeten’in gölgesinde barınır. ‘O benim sığınağım, kalemdir’ derim RAB için”.
Kayrası ve merhameti için Tanrı’ya övgü (Mez. 103).
Tanrı’ya yaratıcı sıfatıyla sunulan övgü (Mez. 104).
İsa’ya ilişkin ön bildiri olan, YA’da en çok alıntı yapılan EA ayeti: “RAB Rabbime: “Ben düşmanlarını ayakların altına serinceye dek sağımda otur” dedi” (Mez. 110:1).
Mez. 110’daki ikinci mesianik bildiri; Mesih’in kâhinliğine ilişkin ön bildiri: “RAB ant içti, kararından dönmez: ‘Melkisedek düzeni uyarınca sonsuza dek kâhinsin sen’ (A 4 – krşl. İbr. 5-7).
Köşetaşı İsa Mesih’e ilişkin ön bildiri (Mez. 118:22): “Yapıcıların reddettiği taş, köşenin başı oldu” (krşl. Mat. 21:42; Elç. 4:11; 1Pe. 2:7 ve Yşa. 28:12).
Kutsal Kitap’ın en uzun bölümü Mez. 119; konusu “Tanrı Sözü”.
Mezmurlar’ın kapanışı: “Bütün canlı varlıklar RAB’be övgüler sunsun! RAB’be övgüler sunun!” (Mez. 150:6).