6) Rab’bin krallığındaki tapınma ve kutsallık (14:16-21).

14:16   Tanrı’nın Egemenliği’nde en önemli görev, halkını kendi kanıyla satın almış olan sevgili Kral’a tapınmak olacaktır. Uluslardan sağ kalanların hepsi Rab’be tapınmak ve Çardak Bayramı’nı kutlamak için Yeruşalim’e gideceklerdir (14:16).

Neden Çardak Bayramı? Musa’nın Yasası’nda Rab İsrailliler’e yılda yedi farklı bayram kutlamalarını buyurmuştu (Lev. 23, Çık.23:14-17). Bunların sonuncusu Çardak Bayramı denen, özellikle son ürünlerin devşirilmesi ve Mısır’dan kurtuluşun kutlandığı bayramdı (Lev.23:33-36, 39-43).

Bu bayramlar ayrıca önbildiri görevi görüyordu. En ayrıntılı şekilde Levililer 23’te açıklanan İsrail’in yedi ulusal bayramı, Rab’bin kurtarış programının aşağıdaki yedi aşamasını simgeler:

Lev. 23:

Bayramın adı

Anlamı ve Gerçekleşmesi

1)

4-5

Fısıh

Kuzu olan Mesih’in çarmıhtaki ölümü (1Ko. 5:7)

2)

6-8

Mayasız Ekmek

Mesih’in kurtardığı halkın kutsallaşması (1Ko.5:8)

3)

9-14

Turfanda

Ölümden dirilecek olanların “ilk örneği” (turfandası) Mesih’in ölümden dirilişi (1Ko. 15:20)

4)

15-22

Haftalar/
Pentikost

Ruh’un gelişiyle kurtulanların ilk örnekleri toplandı (Elç.2:1-4).

5)

23-25

Borazanlar

Kutsalların göğe alınmaları (1Se. 4:16-17) ve Rab’bin seçtiklerinin bir araya toplanması (Mat.24:31)

6)

26-32

Kefaret Günü

İsrail’in ulusal tövbe günü (Zek.12:10- 13:1)

7)

33-44

Çardak

Mesih’in bin yıllık egemenliğinin sevinci (Zek.14:16)


Çardak Bayramı hem ürünün devşirilmesini (Çık.23:16; 34:22; Yas.16:13-16) hem de İsrail’in çölden kurtulmalarını kutlamak amacıyla düzenlenirdi: Yedi gün çardaklarda kalacaksınız. Bütün yerli İsrailliler çardaklarda yaşayacak. Öyle ki, gelecek kuşaklar İsrail halkını Mısır'dan çıkardığım zaman çardaklarda barındırdığımı bilsinler. Tanrınız RAB benim (Lev. 23:43).

Çardak (İbranice: “Sukkah”) sözcüğü çöldeki tapınağın üzerinde bulunan görkem bulutuna ve Rab’bin mükemmel korumasına işaret ediyordu.

Bu bayram sırasında düzenlenen simgesel su dökme töreni bayramın sevincini simgeliyordu. Rab İsa bayramın tam bu anında tapınakta ayağa kalkmış, yüksek sesle “Bir kimse susamışsa bana gelsin, içsin. Kutsal Yazı’da dendiği gibi, bana iman edenin ‘içinden diri su ırmakları akacaktır’” demiştir. Bunu, kendisine iman edenlerin alacağı Ruh’la ilgili olarak söylüyordu (Yu.7:37-39). Demek ki “Yeruşalim’in içinden akacak diri sular” deyişi (Zek.14:8), Mesih’in vereceği Kutsal Ruh’un doluluğundan kaynaklanan coşku ve sevince işaret etmektedir.

Çardak Bayramı sekizinci güne kadar devam ediyordu. Bu son gün, diriliş ve sonsuz yaşamı simgeliyordu.

14:17   Bu bayrama katılmak zorunlu olacaktır. Onu kutlamayan her ulus bereket yağmurunun yağmalamasıyla cezalandırılacaktır. Tanrı’nın bin yıllık eemenliği sırasında bazıları yalnız görünüşte ve isteksizce söz dinleyecektir. Bu yüzden Kral Mesih “onları demir çomakla güdecektir” (Va.2:27). Yaşadığımız çağda Tanrı, “yağmurunu hem doğruların hem de eğrilerin üzerine yağdırır” (Mat 5:45). O gün ise bu durum farklı olacaktır.

14:18-19   Mısırlılar bu metinde özellikle yer alır. Nil Irmağı onların özel kaynağı olmasına rağmen, aynı şekilde susuzlukla cezalandırılacaklardır. Ama Mısır ile Asur özellikle kurtulanlar arasında yer alacaktır (bkz. Yşa.19:19-25).

14:20-21   Rab’bin Egemenliği’de kutsallık en önemli nitelik olacaktır. İsrail Kralın kâhinleri ve kutsal bir ulus olmak üzere çağrılmıştı (Çık.19:5-6) ve Mesih’in gelişiyle bu tasarı gerçekleşecektir. Tanrı’nın yasası içlerine işlenecektir. Yaşamın her alanı “RAB’BE ADANMIŞ” olmak üzere kutsal kılınacaktır. Hem tapınaktaki kutsal eşyalar hem de Yeruşalim’deki her eşya aynı şekilde kutsanacaktır.

Kenanlı terimi, putperest ve dürüst olmayan tüccar anlamına gelir. Ticaret ruhu İsrail’in inancını tamamen bozmuş (6:5-11), ama Rab’bin evinde artık bunlar olmayacak. “Kutsal yol diye anılacak, murdar kişiler geçemeyecek oradan” (Yşa.35:8-10).