Kayranın Ruhsal Yasaya Üstünlüğü 5:20,21

Pavlus bu mektupta kurtuluş müjdesinin ayrıntılarını öğretirken sinagoglarda Yahudilerle yaptığı tartışmalarını aklından çıkarmaz (Bakınız Elçilerin İşleri 18:4 ayetine). Bunun için hem ruhsal yasa bağlısı Yahudilerin hem de onunla pek bir ilişkisi olmayan uluslardan imanlıların bulunduğu Roma'daki topluluğa yazarken ruhsal yasanın konuyla ilişkisini açıklamak gerekliliğini biliyordu. Ayet 13 1le 14'te değindiği bu konuyu burada bir sonuca bağlar (20,21).



Ruhsal yasayla övünen kişi Pavlus'un mektubunu buraya kadar izlerken ruhsal yasanın doğrulukla donatılma konusunda bir değeri olmadığı ve insanların ölümle yargılamalarını etkilemediği izlenimlerini kazanırdı. (Bu bölümün 14'üncü ayetinde ölümün yasaya karşı suç işlemeyenler üzerinde bile egemenliğini sürdürdüğünü görmüştü. Bölüm 3 ayet 20'de hiçbir insanın ruhsal yasada sıralanan işlerle Tanrı katında doğrulukla donatılmayacağı gerçeğiyle karşılaşmıştı). Bu durum karşısında ruhsal yasanın değeri nedir? Şeriatin rolu nedir? Pavlus'un cevabı şöyle: "Ruhsal yasa suçun artması için araya girdi" (ayet 20). Ruhsal yasa nelerin arasına girdi? Kişinin ile günahlarının arasına girdi. Tanrı'nın bundaki amacı suçun artmasıydı.

Ruhsal yasa araya girendir; temelli bir şey değildir. Geçici bir önem taşır. Ruhsal yasa kurtuluş yolu değildir. Tam tersine, günahın suçluluğunu odağa getiren bir ölçüdür. Günahın ne olduğunu tanımlar. Neyin suç olduğunu bildirir. Günahın iğrençliğini, aldatıcılığını ve korkunç gücünü belirgin eder. Bu hepimiz için çok yararlı bir iştir. Artık işlediğimiz günahın Tanrı'nın isteğine karşı isyan olduğunu anlayabiliriz. Pavlus'un daha önce yazdığı gibi: "Ruhsal yasa ancak kişiyi günahı bilme aşamasına getirir" (Romalılar 3:20).

Ruhsal yasanın etkisi altında günah artar (ayet 20). (Pavlus bu konuyu bölüm 7:7-13 kesiminde ayrıntılı olarak ele alır.) Ruhsal yasanın arttırdığı suçla başa çıkabilen tek etken Tanrı'nın kayrasıdır. Kayra, Tanrı'nın sevgi özünden kaynaklanan ve onu hiç hak etmeyen insanlara bağışlanan Tanrı'nın sınırsız iyiliğidir. Günahın ruhsal yasanın aracılığıyla arttığı yerde, kayra her ölçüyü aşan bir artışla çoğaldı. Tanrı'nın sınırsız iyilikleri üzerimize bol bol döküldü. Bizi ne kadar seviyor!

Ayet 21 Günah ölüm yoluyla üzerimize egemendi. Günah işlediğimiz için hakkımızda idam kararı alınmıştı. Sonsuz ölüm cezasına doğru gitmekteydik. Ama Rabbimiz İsa Mesih aracılığıyla Tanrı'nın sevgiden kaynaklanan iyiliği bizi doğrulukla donatarak günah sorunumuzu çözüme bağladı ve bizi sonsuz yaşama kavuşturarak ölüm egemenliğinden kurtardı. Kayra günahın getirdiği zararı gidermekle kalmaz, daha çoğunu bollukla sağlar. Mesih bağlılığında olanlar için kurtuluş kesindir. Yüreğin bununla çoşsun; ağzın Rabbimiz İsa Mesih aracılığıyla Tanrı'ya övgüler yükseltsin.