Ayet 12 Tanrı'nın insanları bildikleri gerçeğe göre yargılama ilkesi, bu ayetlerde ayrıntılı örneklerle açıklanır. Daha az bilgiye sahip ulusların insanları bildikleri gerçeklere göre yargılanacaktır. Ulusların Tanrı'nın Musa'ya verdiği ruhsal yasadan (şeriatten) haberleri yoktu. Bunun için yargılanıp suçlu çıkarmaları ruhsal yasayı öneme alarak değil, bildikleri gerçek ve değer yargılarına göre yapılacak. Bildikleri değer yargılarına karşı günah işledikleri için suçlu çıkarılıp mahvolacaklar. Mahvolmak sonsuz ölüm cezasına çarptırılmak demektir. Bu ilke ruhsal yasayı bilmeden günah işleyen bütün insanlara uygulanacaktır.
Ruhsal yasayı bilip de ona karşı günah işleyen Yahudiler ise ruhsal yasanın gereklerine göre yargılanacaktır. Yasaya karşı günah işledikleri için ruhsal yasanın belirttiği cezaya uğrayacaklar.
Bazı yorumcular ayet 13, 14 ve 15'in bir parentez oluşturduğunu öne sürer. Buna göre ruhsal yasayı bilmeden günah işleyen ulusların ruhsal yasa öneme almaksızın mahvolması ve ruhsal yasa kapsamında günah işleyen Yahudiler'in ruhsal yasa yoluyla yargılanması Tanrı'nın Pavlus'un yaydığı Müjde'ye göre "insanların yaşamında bulunan gizli kapaklı sorunları.. İsa Mesih aracılığıyla" yargıladığı O Günde olacak (ayet 16 Sevinç Getirici Haber ve Müjde). Ayet 13 Yahudiler'in durumunu daha ayrıntılı olarak vurgular. Ayet 14 ile 15 ise ulusların durumunu daha etraflıca belirtir.
Ayet 13 Bu ayette Yahudiler'in suçluluğu vurgulanır. Tıpkı yukarıda ayet 1, 2 ve 3'te kendisini iyi ahlak sahibi sanan kişi gibi Yahudi de ruhsal yasayı bildiği için kendini doğru sanıp bu yasanın ölçüsüyle başkalarının hareketlerini kınar. Oysa Tanrı'nın önünde doğru sayılan kişi ruhsal yasanın duyucusu değildir. Tersine, doğrulukla donatılan insan ruhsal yasayı yerine getiren kişidir. Yahudiler ruhsal yasayı duyup onayladıkları için Tanrı tarafından doğru kişiler olarak kabul edilmezler. Tanrı tarafından doğru kişi ilan edilebilmeleri için
ruhsal yasanın gereklerini sürekli olarak yerine getirmeleri gerekirdi. Yerine getirmediklerine göre yargı gününde Tanrı katında suçlu oldukları saptanacaktır.
Ayet 14 Ruhsal yasaya sahip olmayan ulusların insanları ruhsal yasaya ilişkin gerekleri kendiliklerinden uygularlarsa ruhsal yasaya sahip olmadıkları halde kendi kendilerine yasa görevi görürler. Onların bir yasanın ölçüsünü öneme almadan yaptıkları iyi iş onlar için bir yasa olmuş olur ve başka bir zamanda bu yasaya uymazlarsa onları suçlu çıkaracak. "Kendiliklerinden" sözü "tabiatlarına göre" anlamına gelir. Bu kişiler vicdanlarına göre hareket edince ruhsal yasanın onayladığı iyi bir iş yapmaları mümkündür.
Yazılı bir yasaya sahip olmayan bu kişiler bile kabul ettikleri değer yargılarına göre yargılanıp suçlu çıkarılacklar (ayet 14). Yazılı bir yasayı yerine getirmeye çalışmadan ruhsal yasanın onayladığı bir işi yapan uluslardan bir insan bu tutumuyla ruhsal yasanın bu işinin öz yüreğinde yazılı olduğunu gösterir. (ayet 15). (Kutsal Söz ruhsal yasanın Mesih inanlısının yüreğine yazıldığını bildirir İbraniler 10:15 ve 16'da. Bu ayetin aslı ruhsal yasanın değil, ruhsal yasanın o işinin uluslardan kişinin yüreğine yazıldığını belirtir. Fark incedir ama anlamsız değildir). Bu kişinin vicdanı yaptığı işin iyi olduğuna kendisine tanıklık eder. Bu durumda vicdanı onu hareketini savunur. Öte yandan, vicdanı bu iyi işi yapması gerektiğini kendisine bildirince bununla çelişen bir düşünceye ağırlık vererek gördüğü bir çıkar yüzünden bu iyi işin tam tersini yapabilir. Bu durumda vicdanı onu suçlar. Bu suçlama ve savunma sadece kişinin o işi yaptığı anda olmuyor, Tanrı'nın insanların niyetlerini ve gizli kapaklı işlerini yargıladığı o yüce Günde de olacak (ayet 16). Tanrı insanların vicdanını O Günde tanık olarak çağıracak ve insanlar kendi vicdanları tarafından suçlu çıkarılacaktır.
Ayet 16 Kişinin ruhsal yasaya sahip olup olmaması yargıda giyeceği hükmü değiştirmez. Tanrı kişiyi öz varlığını açığa vuran tutum ve davranışlarına göre yargılayacaktır. Ruhsal yasaya sahip olup olmaması ancak Tanrı'nın yargılamak için kullandığı ölçüyü değiştirir, yargılamasının sonucunu değiştirmez. Kullandığı ölçü yazılı ruhsal yasa yoksa kişinin vicdanından kaynaklanan değer yargıları ise, kişinin suçlu olup olmadığını değiştirmez.
Tanrı yargı gününde insanların yaşamlarında başkalarından (belki de bazen kendi kendilerinden) sakladıkları işleri ortaya çıkaracaktır. Tanrı bu yüce yargılama işini İsa Mesih aracılığıyla yapacaktır. İsa kendisi şöyle der: "Baba kimseyi kendisi yargılamaz. Tüm yargılamayı Oğul'a vermiştir. Öyle ki, herkes Baba'ya saygı gösterdiği gibi, Oğul'a saygı göstersin" (Yuhanna 5:22,23). Sevinç Getirici Haber çevirisi ayet 16'nın son cümlesini şöyle çevirir: "Benim Sevinç Getirici Haber'im işte böyle diyor." Pavlus'un Sevinç Getirici Haber'i onun yüceltilmiş İsa Mesih'ten alıp insanlara duyurduğu müjdedir. Pavlus Sevinç Getirici Haber'i Atina'da duyururken Tanrı'nın "atamış olduğu bir adam aracılığıyla dünyayı adaletle yargılayacağı günü saptadığını" oradaki
dinleyicilere bildirdi (Elçilerin İşleri 17:30,31). Sevinç Getirici Haber'in önemli bir yönü Tanrı'nın dünyayı İsa Mesih aracılığıyla adaletle yargılamasıdır.
Bu cümleye Müjde çevirisindeki biçimde bakarsak Sevinç Getirici Haber’de vurgılanan anlama gelebildiğini görürüz: "Yaydığım müjdeye göre Tanrı'nın, insanları gizli suçlarından ötürü İsa Mesih aracılığıyla yargılayacağı gün böyle olacaktır." Oysa bazı yorumcular Tanrı'nın yargılamasının Pavlus'un yaydığı müjdeye göre olduğunu öne sürerler. Asıl dildeki kelime sıralamasının bu yorumu desteklediği görülür.
Sevgili arkadaş, senin gizli kapaklı günahların, ya bu dönemde İsa Mesih'in kanı aracılığıyla silinecek ya da O Gün yargılanacaktır. Onları İsa Mesih'e açık açık söyleyip onlardan dönersen onlardan arıtılacaksın. Onları gizli tutarsan yargılama gününde onlar açığa vurulunca sen onlar için hüküm giyeceksin. Bunu daha yapmadıysan günahlarından dön, İsa Mesih aracılığıyla kurtul! İmanlı olarak yaşamında gizli tuttuğun günahların varsa onların yaşamındaki gücünün kırılması için onları Rab İsa'ya açık açık söyle ve onlardan dön. Tek başında bunu yapmakta güçlük çekiyorsan güvendiğin bir kardeşin bu konuda yardımcı olmasını isteyebilirsin.