1Yakup oğullarını çağırarak, “Yanıma toplanın” dedi, “Gelecekte size neler olacağını anlatayım.
2“Yakupoğulları, toplanın ve dinleyin,
Babanız İsrail'e kulak verin.
3“Ruben, sen benim ilk oğlum, gücümsün,
Kudretimin ilk ürünüsün,
Saygı ve güç bakımından en üstünsün.
4Ama su gibi oynaksın,
Üstün olmayacaksın artık.
Çünkü babanın yatağına girip
Onu kirlettin.
Döşeğimi rezil ettin.
5“Şimon'la Levi kardeştir,
Kılıçları şiddet kusar.
6Gizli tasarılarına ortak olmam,
Toplantılarına katılmam.
Çünkü öfkelenince adam öldürdüler,
Canları istedikçe sığırları sakatladılar.
7Lanet olsun öfkelerine,
Çünkü şiddetlidir.
Lanet olsun gazaplarına,
Çünkü zalimcedir.
Onları Yakup'ta bölecek
Ve İsrail'de dağıtacağım.
8“Yahuda, kardeşlerin seni övecek,
Düşmanlarının ensesinde olacak elin.
Kardeşlerin önünde eğilecek.
9*Yahuda bir aslan yavrusudur.
Oğlum benim! Avından dönüp yere çömelir,
Aslan gibi, dişi bir aslan gibi yatarsın.
Kim onu uyandırmaya cesaret edebilir?
10Sahibi gelene kadar
Krallık asası Yahuda'nın elinden çıkmayacak,
Yönetim hep onun soyunda kalacak,
Uluslar onun sözünü dinleyecek.
11Eşeğini bir asmaya,
Sıpasını seçme bir dala bağlayacak;
Giysilerini şarapta,
Kaftanını üzümün kızıl kanında yıkayacak.
12Gözleri şaraptan kızıl,
Dişleri sütten beyaz olacak.
13“Zevulun deniz kıyısında yaşayacak,
Liman olacak gemilere,
Sınırı Sayda'ya dek uzanacak.
14“İssakar semerler arasında yatan güçlü eşek gibidir;
15Ne zaman dinlenecek iyi bir yer,
Hoşuna giden bir ülke görse,
Yüklenmek için sırtını eğer,
Angaryaya katlanır.
16“Dan kendi halkını yönetecek,
Bir İsrail oymağı gibi.
17Yol kenarında bir yılan,
Toprak yolda bir engerek olacak;
Atın topuklarını ısırıp
Atlıyı sırtüstü düşüren bir engerek.
18“Ben senin kurtarışını bekliyorum, ya RAB.
19“Gad akıncıların saldırısına uğrayacak,
Ama onların topuklarına saldıracak.
20“Zengin yemekler olacak Aşer'de,
Krallara yaraşır lezzetli yiyecekler yetiştirecek Aşer.
21“Naftali salıverilmiş geyiğe benzer,
Sevimli yavrular doğurur.
22“Yusuf meyveli bir dal gibidir,
Kaynak kıyısında verimli bir dal gibi,
Filizleri duvarların üzerinden aşar.
23Okçular acımadan saldırdı ona.
Düşmanca savurdular oklarını üzerine.
24Ama onun yayı sağlam,
Kolları esnek çıktı;
Yakup'un güçlü Tanrısı,
İsrail'in Kayası, Çobanı olan Tanrı sayesinde.
25Sana yardım eden babanın Tanrısı'dır,
Her Şeye Gücü Yeten Tanrı'dır seni kutsayan.
Yukarıdaki göklerin
Ve aşağıdaki denizlerin bereketiyle,
Memelerin, rahimlerin bereketiyle O'dur seni kutsayan.
26Babanın kutsamaları ebedi dağların nimetlerinden,
Ebedi tepelerin bolluğundan daha yücedir;
Yusuf'un başı üzerinde,
Kardeşleri arasında önder olanın üstünde olacak.
27“Benyamin aç kurda benzer;
Sabah avını yer,
Akşam ganimeti paylaşır.”
28İsrail'in on iki oymağı bunlardır. Babaları onları kutsarken bunları söyledi. Her birini uygun biçimde kutsadı.
29-30*Sonra Yakup oğullarına şu buyrukları verdi: “Ben ölmek, halkıma kavuşmak üzereyim. Beni Kenan ülkesinde atalarımın yanına, Mamre yakınlarında Hititli* Efron'un tarlasındaki mağaraya, Makpela Tarlası'ndaki mağaraya gömün. İbrahim o mağarayı mezar yapmak üzere Hititli Efron'dan tarlasıyla birlikte satın almıştı. 31**İbrahim'le karısı Sara, İshak'la karısı Rebeka oraya gömüldüler. Lea'yı da ben oraya gömdüm. 32Tarla ile içindeki mağara Hititler'den satın alındı.”
33*Yakup oğullarına verdiği buyrukları bitirince, ayaklarını yatağın içine çekti, son soluğunu vererek halkına kavuştu.
AÇIKLAMA: Artık ölüm döşeğinde olan Yakup son bir kere oğullarını etrafına toplar ve onları tek tek kutsar. Kutsamak; Yaratılış kitabının en önemli temalarından biridir. Bereket sözcüğüyle ilgili kelimeler yaklaşık 88 kez geçiyor. İbrahim ve soyu hem bereket almak için hem de tüm uluslara bereket olmak için seçildiler. Yakup’un on iki oğlu; İsrail’in on iki oymak başını oluşturacaklardı. Burada Yakup her birinin geleceğini kaba taslak olarak tasvir eder. İlk oğlu Ruben babasının eşiyle birlikte olduğundan dolayı ilk oğulluk hakkını yitirdi. İsrail tarihinde neredeyse hiç geçmez. Şimon ve Levi, Şekemlilere saldıran kardeşlerdi o yüzden Yakup öfkelerini lanetler. Yine ilginçtir ki yıllar sonra ikisine toprak düşmedi, tersine diğer oymaklar arasında dağıldılar. Bir tek Levi oymağı Musa döneminde Tanrı’ya başkaldıranları cezalandırarak kahin olma ayrıcalığına sahip oluyor. Böylece ilk üç kardeş eleniyor.
Yahuda en başta kardeşi Yusuf’u satarak ve sonra da Tamar’la ilişkiye girerek itibarını zedeledi ancak bunlardan tövbe ettiği için ona ikinci bir şans tanındı. Özellikle Benyamin’in yerine kendini sunarak yüreğinin değiştiğini gösterdi. Kardeşleri arasında esas önder oydu o yüzden Yakup günü geldiğinde soyu bütün İsrail oymaklarına önderlik yapacağını işaretler. Sonra 10. ayette geçen ‘Şilo’ ismi dikkatimizi çeker. Şilo; ‘hak sahibi’ ya da ‘barış sağlayan’ demek. Yakup’un dediğine göre Şilo ismindeki şahıs gelene dek krallık asası yani İsrail’in hükümeti hep Yahuda oymağında kalacak. Hatta, bütün ulusların Şilo’ya boyun eğeceğini belirtir. Yıllar sonra Yahuda soyundan Davut İsrail’in kralı oldu ve bir çok ulus ona bağlandı. Sonra 2.Samuel 7’de Rab, Davut için özel bir soy yetiştireceğine söz verir. Egemenliğinin sonu gelmeyeceğini belirtir (bkz. Yeşaya 9:6-7). Dahası sadece Davut’un oğlu değil, esas Tanrı’nın oğlu olacağını söyler (bkz. Mezmur 2). Yıllar sonra Yakup’un Şilo için söylediği bu söz Yahuda soyundan gelen ve Davut’un ailesinden doğan İsa Mesih’in hayatında gerçekleşti (Luka 1:26-37, Romalılar 1:2-4).
Diğer oğullarına devam eden Yakup, yıllar sonra vaat edilen miras alacakları topraklara ilişkin bir çok ipucu verir. Yusuf’a gelince özellikle çok büyük övgüler ve bereketler sayar durur. Yusuf, iki oğlu Efrayim ve Manaşşe sayesinde, babasının iki kat kutsamasına sahip oldu. Nitekim yıllar sonra Yahuda’dan sonra Efrayim, İsrail’in en bereketli oymağı olmuştur. Kutsamasını bitiren Yakup son olarak ataları yanında Kenan topraklarında gömülmek istediğini hatırlatır. Sonra son soluğunu vererek ‘halkına kavuşur.’Bundan anlıyoruz ki Yakup’un ölümden sonraki hayata inancı tamdı. Ölürken bilinmezliğe gitmiyordu. Atalarının kavuştuğu ebedi ve kutsal diyara gidiyordu. Dahası bir gün onlarla birlikte yeryüzünde vaat edilen topraklarda bir daha yaşayacağına inandığını gösterir. Evet, bir gün ‘Barış Prensi’ Şilo yeryüzüne döndüğünde kendisine inanan herkesi ölümden dirilip yeryüzündeki kutsal egemenliğinde yaşatacaktır (Vahiy 20:6).