Eski Antlaşma iman yiğitleriyle doludur 32-40

Yazar sadece İsrail halkının tarihinin başlangıç aşamalarından örnekler verdiğini düşünerek verebileceği çok sayıda örnekler karşısında "daha başka hangi örneklere değineyim?" diye sorar (a.32). "Gideon (Hakimler b.6-8), Barak (Hakimler b.4,5), Şimşon (Hakimler b.13-16), Yafta (Yeftah: Hakimler b.11,12), Davut (1.Samuel b.16-31, 2.Samuel b.1-26), Samuel (1.Samuel b.1-25) ve peygamberlerden söz etmeme vakit yetmeyecek."

Bu insanların ve adlarını anmadığı onlara benzer iman yiğitlerinin imanla yaptıkları işleri şöyle özetler: "krallıklar alt ettiler (Davut), adaleti uyguladılar (Süleyman), vaatleri aldılar (Davut), aslanların ağzını bağladılar (Daniel), ateşin gücünü giderdiler (Şadrak, Meşak ve Abed-nego), kılıcın ağzından kaçtılar (Elişa 2.Krallar b.2), zayıflıktan güç buldular (Davut 1.Samuel 30:6), savaşta güçlü kılındılar (Davut, Gideon, Barak), yabancı orduları dağıttılar (Gideon, Barak, Davut) (a.33,34). Eski Antlaşma'da bu eylemleri karşılayan daha başka olaylar bulunabilir. Yazar bu özetlemede ve aşağıdakilerde Eski Antlaşma'nın bitiminden sonra imanlı Yahudiler'in iman yiğitliklerine değinmek istemiş olabilir.

"Kadınlar ölülerini dirilmiş olarak geri aldılar" (a.35). İlya peygamber kendisine konukseverlik gösteren Tsarefatlı dul kadının oğlu ölünce dirilmesi için dua etti ve RAB duasını yanıtlayarak çocuğu diriltti (1.Krallar 17:17-24). Elişa aynısını Şunemli kadının oğlu için yaptı (2.Krallar 4:17-37). Başkaları umulanları güvencesini taşıyan imanın gücüyle "daha iyi bir dirilişe" kavuşabilmek için" serbest bırakılmaya yanaşmayarak, ölümle sonuçlanan işkenceler çekti." Bu dünyaya geri gelerek dirilenlerinkinden daha iyi bir dirilişti çünkü daha iyi bir yere kavuştular.

Kimisi de alaya alınarak psikolojik baskıya tutuldular ve kamçılanarak fiziksel işkenceyle denendiler (a.36). İmanla dayandılar. Zincire vurularak cezaevine atıldılar (Yeremya ve Yusuf gibi).

İman yiğitlerinin dayandıkları zorlukların sıralanması uzayınca değinen konuların tümünü Eski Antlaşma sayfalarında bulmak zorlaşıyor. Eski Antlaşma'da "taşa tutularak" öldürülen ya da "testereyle" biçilen bir kimse akla gelmiyor (a.37). Taşa tutulup öldürülen Stefanos'tur (Elçi. İş. 8:54-60). Kılıçtan geçirilen de vardır Yeni Antlaşma tarihinde: Herodes "Yuhanna'nın kardeşi Yakup'u kılıçla öldürttü" (Elçi. İş. 12:1,2). "Koyun postu, keçi derisi giyerek sağda solda" dolaşıp "yoksunluk içinde, acılar ortasında, düşmanca davranışa" katlanma konusu, Vaftizci Yahya'yı anımsatıyor (Markos 1:6 ve 6:14-29 ayetlerine bakınız). Görülüyor ki, yazar Eski ve Yeni Antlaşma ve aralarındaki 400 yıllık dönemde yaşamış olan iman yiğitlerinden örnekler seçmiştir. Biz de onlara katılabiliriz.

Dünyanın zorbaları ve güçlüleri bu kişileri aralarından kaldırıp attılarsa da Kutsal Ruh iman yiğitlerinin Tanrı'ya değerini bilip "dünya onlara yaraşır değildi" diyor (a.38). İşte Tanrı böylerinin "Tanrısı diye anılmaktan utanç duymuyor. Onlar için bir kent hazırlanmış bulunuyor" (a.16). "Çöllerde (Vaftizci Yahya gibi), dağlarda, mağralarda (Davut gibi), yerin yarıklarında göçebe gibi dolaşıp durdular."

Tanrı'nın bütün bu iman yiğitlerinin çok parlak bir imana sahip olduklarına tanıklık ettiği halde onlar daha vaat edileni elde edemediler (a.39). Bizi kendisine böyle sarsılmaz bir güveni bağlamaya isteklendirmek için Tanrı "bizden ayrı olarak yetkinliğe ermesinler diye" (M), "bizler için daha üstün bir sağlayış öngörmekteydi" (SGH; a.40).

Tanrı'nın tasarısı Eski Antlaşma ve Yeni Antlaşma inanlılarını göksel kentte bir araya getirmektir: "Yaklaştığınız dağ Sion dağı, diri Tanrı'nın kenti, göksel Yeruşalem, sayısız meleğin sevinçle katıldığı yerdir. Kutlama için toplananlara, göklerde adı yazılı ilk doğanların kilise topluluğuna, herkesin yargıcı olan Tanrı'ya ve yetkinliğe erdirilen doğru kişilerin ruhlarına yaklaştınız. Yeni Antlaşma'nın aracısı İsa'ya ve Habil'inkinden daha üstün şeyler bildiren serpilmiş kana yaklaştınız" (İbraniler 12:22-24). Yeni Antlaşma inanlıları onlara katıldıkları zaman doğru kişiler diye tanınan Eski Antlaşma iman yiğitlerinin ruhları göksel kentte yetkinliğe ereceklerdir.