1950’lerden beri Kutsal Kitap’a yeniden ilgi duyulmaya başlanmıştır. Neo-ortodoks2 tanrıbilim akım, İnanlılar topluluğunu Kutsal Kitap’ın içeriğini yeniden ciddi bir şekilde etüt etmeye çağırdığından beri, onu anlayıp mesajını günümüzde uygulamak için İnanlılar’da daha büyük bir ilgi uyanmıştır. Ancak ilgiyle birlikte karmaşa da gelmiştir; Mesih İnanlı bilginler arasında Kutsal Kitap yorumunun temel ilkeleri konusunda fazla bir görüş birliği olmamıştır. Bilginler dünyasındaki bu karışıklık, İnanlılar topluluğunun bütününü etkilemiştir.
Öyle görünmektedir ki günümüz “din adamı eğitimi görmemiş İnanlılar için bir canlanma, yenilenme” çağıdır. Bu yenilenmenin büyük bir çoğunluğu, evde yapılan Kutsal Kitap etütleri ve küçük grup toplantılarıyla bağlantılıdır. Şimdilerde birçok insan Kutsal Kitap’ı kendileri etüt etmek ve üzerinde konuşup tartışmak için toplanmaktadır. Sık sık da Kutsal Kitap’ın ne söylemek istediği ya da nasıl uygulanması gerektiği konularında farklı görüşlerde olduklarını görürler. Bunun da talihsiz sonuçları olmuştur.
Birçokları için Kutsal Kitap çok farklı biçimlerde yorumlanabilen bir muamma olmaya devam etmektedir. Bazıları ondan hiçbir anlam çıkaramamaları yüzünden ümitsizliğe bile düşmüşlerdir. Diğerleri içinse Kutsal Kitap, okurun menfaatine göre şekil verilebilen bir oyun hamuru gibidir. Fazlasıyla sık bir biçimde, “Kutsal Kitap’ı istediğiniz herhangi bir şeyi kanıtlamak için kullanabilirsiniz,” sonucuna varıldığı görülür.
Bu karışıklıktan bir çıkış yolu var mıdır? Ciddi okurlar, bütün değişik yönlerden işittikleri ve birbirleriyle çelişki içinde olan görüşler arasından kendilerine yol gösterebilecek bazı ilkeler bulabilirler mi? Bunlar elinizdeki kitabın ele almayı tasarladığı sorulardan bazılarıdır.
Bu konuların birçoğunun sadece bilginler içinmiş gibi görünen bir boyutu olduğu halde, ben bu kitabı yazarken yorum bilimi hakkında ilmi bir tartışmaya girme isteği taşımıyordum. Amacım, ciddi okurların Kutsal Kitap'ı kendilerine yararlı olacak bir biçimde etüt etmelerine yardımcı olmak için temel, “sağduyu” lu ilkeler sunmaktır. Kitap, Kutsal Kitap’ın kendisi hakkındaki görüşüyle aynı çizgide olarak Kutsal Kitap’ın Tanrı tarafından esinlendirilmişliğini ve otoritesini vurgulamayı arzulamaktadır. Bundan ötürü hepimizin Kutsal Kitap’ı kendi önyargılarımıza göre yorumlama yatkınlığımızı denetleme işini görmesi için kurallar sunmaya çalıştım.
Her şeyden çok bu kitabın her İnanlı’ya yardımcı olacak pratik bir kitap olmasını istiyorum. Gerçekten de Mesih İnanlıları’nın Kutsal Kitap etütlerini ve İnanlılar topluluğuna yaptıkları katkıları sürdürmeleri ümidini taşıyorum. Umarım bu kitap okunan bu yolda anlayışla olduğu kadar, sevinç ve azimle de devam etmeleri için teşvik eder.
R.C. Sproul
The Ligonier Valley
2Bu Neo-Ortodoks tanrıbilim akımının bizim tanıdığımız Ortodoks Kilisesi ile ilgisi yoktur.