GİRİŞ

İncil’in beşinci bölümü Elçilerin İşleri kısmında okuduğumuz kadarıyla Pavlus en az üç büyük müjdeleme turu yapar. Bunun sonunda inancı uğruna tutuklanır ve Roma’ya esir olarak gider. Ancak Romalılar mektubunu yazdığı sırada Pavlus henüz Roma’ya uğramamıştı. Ancak oradan pek çok imanlıyla tanışıktı. Roma Kiliselerine yazma sebebi ise oradaki imanlılar arasında sık sık baş gösteren ırkçılık tartışmaları. Başta Roma kilisesi çoğunlukla Yahudilerden oluşuyordu. Ancak büyüdükçe gayri Yahudiler de Mesih’e inanmaya başladı. Daha sonra Yahudiler’in başkentten atılmaları sonucunda Roma Kilisesi ağırlıkta gayri Yahudilerle dolmuştu (E.İşleri 18:2). Bir kaç yıl sonra Yahudiler başkente dönünce bambaşka bir kiliseyle karşılaştılar. Aralarında ırkçı olan bazıları üstünlük taslamaya çalışıyorlardı ve iki grup arasında Yahudiliğin dinsel kurallarıyla ilgili bir çok tartışma ortalığı karıştırmaya başladı. O yüzden uluslara müjdeyi duyurma görevini üstlenmiş ve Yahudi olan Pavlus’un bu durumu düzeltmek için Kutsal Ruh’un verdiği hikmet ve ilham ile eline kalem alıp yazmaya başlar.

Pavlus bu mektubu muhtemelen MS 57 yılı civarında Korint’teyken yazmıştı. Oradan Yeruşalim’e gitmeyi planlıyordu. Mektupta yazdıklarına göre Yeruşalim’den sonra Roma’ya uğramayı düşünüyordu. Ondan sonra müjdeyi İspanya’ya kadar götürmeyi planlıyordu (Romalılar 15:22-24). Ancak Elçilerin İşleri kitabında okuduğumuz gibi Pavlus Yeruşalim’de tutuklandı ve ancak iki sene sonra Roma’ya esir olarak varabildi. Serbest kaldıktan sonra İspanya’ya kadar gidip gidemediği konusunda kesin bilgimiz yoktur. Ancak kilise tarihinden İmparator Neron döneminde (MS 67) onun Roma’da kafası kesilerek şehit olduğunu okuyoruz.

img

Mektubun içeriğine bakılırsa Romalılara yazılan mektup üç bölüme kolayca bölünür:

Mektubun ilk kısımda Elçi Pavlus dünyanın farklı yerlerinde duyurduğu müjdeyi aktarmakla birlikte karşılaştığı itirazları da tek tek cevaplar. Sonra özellikle Yahudiler’in tarihi kimliği ve konumuyla ilgili sorulara yönelir. Kalan bölümlerde aralarında baş gösteren sorunları çözmeye yönelik pratik öğretilere odaklanır. Sonuç olarak bu mektup Pavlus’un öğretisinin en kapsamlı ve ayrıntılı savunmasıdır. Mesih’in müjdesiyle ilgili tüm sorulara A’dan Z’ye kadar cevap verir.