4. Kutsal Kitap’ın Açık Beyanı



Teslisin doktrinsel kaynağı, Tanrı sözü olan Tevrat, Zebur ve İncil’dir. Konuyla ilgili bazı ayetleri göstererek bu gizemin nasıl vahiy edildiğini görelim.


Kutsal Kitap yaşayan bir Tanrı tanıtıyor. Sayfalarında, “Üçlübirlik” ile ilgili olarak, lâboratuar incelemesi türünden bir tanımlama bulamayız. “Üçlübirlik” kelimesi bile Kutsal Kitap’ta geçmiyor. Bununla birlikte Tanrı’ya değinen her ayette bu gerçek mevcuttur.


Kutsal Kitap’ın bir gerçeğini tanımlamak için, konuyla ilgili bütün ayetler incelemeye alınmalı. Bazı ayetlerin anlamı çok açıktır, bazıları ise yorum gerektirir (yani birden fazla anlama gelebilen ayetler). Bir öğreti, anlamı açık olan ayetleriyle belirlenir. Ondan sonra öğretinin tanımlanmasında her ayet yerini bulabilmeli. Bu, her bir parçası yerini bulması gereken bir “yap-boz”a benzer.


Örneğin: “Rab bütün ilahlardan büyüktür” (Çıkış 18:11). Bu ifade tek başına ele alınırsa, Tanrı’nın birçok ilahlar arasında en güçlüsü olduğu izlenimi verebilir. Ama, diğer ilahlar (putlar) gerçek ilahlar mıdır, yoksa insanın hayal ürünü müdür, yoksa ne...? Yalnız bu ayete bakarsak cevap pek belli değil. Ne var ki, bu sorunun cevabı keyfimize kalmıyor. Anlamı şüpheye yer bırakmayan beyanlar karar veriyor: “…RAB'bin yukarıda göklerde, aşağıda yeryüzünde Tanrı olduğunu, O'ndan başkası olmadığını bilin ve bunu aklınızdan çıkarmayın” (Yasanın Tekrarı 4:39); ...Benden önce bir tanrı olmadı, Benden sonra da olmayacak”, ...Çünkü Tanrı benim, başkası yok. Tanrı benim, benzerim yok”(Yeşaya 43:10; 46:9; vs.).


Tanrı’nın özünü açıklayan Kutsal Kitap’taki verileri topladığımızda, açık beyanlara dayanarak her bir ayetin, tanımlamada yer bulduğu ve Tanrısal özüyle ilgili gerçeğin tasvir edildiği ana ifadeler şöyle derlenebilir:


A) Tanrı, özünde tektir.

B) Tanrı’da üçlük vardır.

C) Tanrı “göksel Baba”dır.

D) “Oğul” aynı Tanrı’dır.

E) “Kutsal Ruh” aynı Tanrı’dır.

F) “Üçü” bütün Tanrısal niteliklere sahiptir.

G) Üç benlik birbiriyle karışmıyor. (Bkz. şema)


Sonuç: Tanrı öz itibarıyla tektir, kişilik itibarıyla üçlüdür, yani “Üçlübirlikli”dir.



A) Tanrı’nın Tekliği


Tanrı’nın tekliği ile ilgili bazı ayetler:




B) Tanrı’nın Üçlüğü


Tanrı’yla ilgili üçlük belirten ayetler:


Ayrıca bkz. Luka 10:21-22; Yuhanna 16:13-15; Elçilerin İşleri 2:17-21; 5:30-32; 7:51-55; 10:38; 20:27-28; Romalılar 1:3-4; 5:5-6; 8:2-3,10-11; 15:30; 1.Korintliler 2:10-16; 2.Korintliler 3:3 ile 17-18; Galatyalılar 4:6; Efesliler 1:3-14; 2:18-22; 3:16-20; 1.Selanikliler 2:13-14; 1.Timoteyus 3:15-16; Titus 3:4-6; İbraniler 2:3-4; 9:14; 10:29-31; 1.Petrus 4:14; Vahiy 1:4-5...



C) Baba Tanrı


Baba Tanrı’dır: Zaten Kutsal Kitap’ın tümünde Tanrı veya Yehova ‘Baba’ olarak tanıtılır. Fazla ayet göstermeye gerek yok:



Yine de Kutsal Kitap’ın genelinde, ‘Tanrı’ kelimesinin yalnız geçtiği yerlerde, benlik olarak Baba’dan söz edilir. Çünkü yaklaşılmaz konumunu (yani insanın bildiği her şeyden apayrı olan yüce Tanrı’nın özünü) yansıtan özellikle Baba’dır. Oğul ve Kutsal Ruh’la birlikte gösterildiği bir çok ayette, ‘Baba’ ismi kullanılmadan, Baba yine sırf ‘Tanrı’ sözcüğüyle anılır; yukarıda gördüğümüz gibi. Yani “Kutsal Ruh, Mesih ve Tanrı” gibi ifadelerdeki Tanrı Baba’dır.



D) Oğul Tanrı


Oğul’un Tanrı olduğunu açıkça gösteren ayetler:


Ayrıca bkz. Yuhanna 1:18; 5:18; Elçilerin İşleri 20:28; 2.Korintliler 5: 19; Kol.1:19; 2:9; 1.Timoteyus 3:16; İbraniler bölüm 1; Vahiy 1:8,17-18; 11:17; 15:3; 17:14; vs.


Dünyadayken Oğul, insan (kul) özünü aldı. Bu nedenle, insan olarak Baba’yı hatta melekleri kendisinden üstün saydı (bkz. “İnkarnasyon” bölümü):



E) Kutsal Ruh Tanrı


Ve kısaca Kutsal Ruh’un Tanrılığını gösteren bazı ayetler:


Ayrıca bkz. Matta 12:28 ile Çıkış 8:19; 1. Korintliler 12:14; Efesliler 4:4-6 veya Üçlüğün belirtildiği, ya da Baba (Tanrı), Oğul ve Kutsal Ruh olarak, yukarıda üçünün geçtiği bütün ayetler.


Bazılarının iddia ettiği gibi, Kutsal Ruh yalnız Tanrısal etkinliği ifade eden cansız bir güç değildir. Benlik (kişilik) sahibi olduğu şüpheye yer vermeden, şu gibi ayetlerden anlaşılır:



F) Üçü Aynı Tanrı


Üçlübirliğin her bir benliğine yalnız Tanrı’ya ait nitelikler ve işler atfedilir:


1. Ezeliyet: - Baba Mez.90:2

- Oğul Mika 5:2;İbraniler 7:2-3

- K.Ruh İbraniler 9:14


2. Her şeye kadir: Baba Tekvin 17:1

- Oğul Vahiy 1:8

- K.Ruh Luka 1:35


3. Her yerde hazır ve nazır: Baba Yeremya 23:24

- Oğul Matta 18:20; 28:20

- K.Ruh Mez.139:7


4. Her şeyi bilen ve gören: Baba Yeremya 19:10

- Oğul Kol.2:3;Vahiy 2:23

- K.Ruh 1.Korintliler 2:11


5. Kutsallık: - Baba Vahiy 15:4

- Oğul Elçilerin İşleri 3:14

- Kutsal Ruh İsminden belli


6. Gerçek: - Baba Yuhanna 7:28

- Oğul Vahiy 3:7

- K.Ruh 1.Yuhanna 5:6


7. İyilik: - Baba Romalılar 2:4

- Oğul Efesliler 5:25

- K.Ruh Nehemya 9:20


8. İnsanla ilişki: Baba 1.Yuhanna 1:3

- Oğul 1.Yuhanna 1:3

- K.Ruh 2.Korintliler 13:14


9. Değişmezlik: Baba Yak.1:17

- Oğul İbraniler 13:8

- K.Ruh İbraniler 9:14


10. Erişilmezlik: Baba Romalılar 11:13

- Oğul Matta 11;27

- K.Ruh Yeşaya 40:13-14


11. Yaradılış: - Baba Mez.102:25;Yeşaya 44:24

- Oğul Sül.Mes. 8:30; Yuhanna 1:3; Kol.1:16

- K.Ruh Tekvin 1:2; Eyup 26:25


12. Esinleme: - Baba 2.Timoteyus 3:16

- Oğul 1. Petrus 1:10,11

- K.Ruh 2.Pet.1:21


13. Diriliş: - Baba Yuhanna 5:21

- Oğul Yuhanna 5:21

- K.Ruh Romalılar 8:11


14. Yargı: - Baba Romalılar 2:16

- Oğul Yuhanna 5:22

- K.Ruh Yeşaya 11:4


15. Rab’lik: - Baba 1.Timoteyus 6:15-16

- Oğul Vahiy 17:14

- K.Ruh 2.Korintliler 1:17


Üçlübirlik ve tapınma:

16. Melekler tarafından: Baba, Oğul ve K.Ruh’a (Yeşaya 6:3; İbraniler 1:6; Vahiy 4:8; 5:8,11-17).

17. İnsanlar tarafından: Baba, Oğul ve K.Ruh’a (Matta 14:33; 28:9,17; Luka 24:51-52; Yuhanna 9:38; 16:23,24; Efesliler 6:18).

18. Kutsamalarda Üçlük: (Sayılar 6:24-26; 2.Korintliler 13:14;...).



G) Benlikler Karışmıyor


Tanrı’nın üç benliğinin her biri, bütün Tanrısal niteliklere sahiptir. Tek Tanrı üç ayrı konumda, üç benlik halinde, Baba, Oğul ve Kutsal Ruh olarak aynı işlerde yer alıyor. Bununla birlikte Tanrı bazı işleri daha çok Baba olarak üstlenir, veya Kelâm olarak veya ikisi olarak... Aynı şekilde özellikle Kutsal Ruh’un üstlendiği işlevler de vardır.


Bu “ayrı” özellikleri ve işleri aşağıdaki şemada görelim:

Baba: Oğul: K. Ruh:

- Aşkın olma Etken olma İçkin olma;

- Varlık Kelâm Etkinlik (ruh);

- Ulviyet Rablik Kutsallık;

- Kaynak olma Aracı olma Uyarlayıcı olma;

- Yaradan Var eden Şekil veren;

- Açıklama Vahiy olma Esinleme;

- Vaat eder Yerine getirir Güvence verir;

- Adalet Yargı Avukatlık;

- Ceza belirler Bedeli öder Tövbeye getirir;

- Kurtuluşu planlar Kurban olur Suçtan arındırır;

- Sevgi kaynağı Sevgi kanıtı Sevgi döker;

- Barıştırma Kurtarış Yeniden doğuş;

- Yaşam kaynağı Diriliş kaynağı İnanlıyı dirilten;

- Merhamet eder Şefaat eder Teselli eder;

- Güç kaynağı Hizmet örneği Yeterli kılma;

- Her şeye kadir Mucizeler yaratır Ruhsal yetki verir;

- Doluluk İnanlıda yaşar Onu doldurur;

- Terbiye eder Dayanma sağlar Eğitir, yetiştirir;