Kitabın Yazarı Hakkında

Alman uyruklu Prof Dr Thomas Schirrmacher (1960 doğumlu) World Evangelical Alliance’in İnsan Hakları elçisi olarak 600 milyon Hristiyanın sözcüsüdür. Schirrmacher aynı zamanda World Evangelical Alliance’in Teoloji Komisyonu’nun başkanlığını ve International Institute for Religious Freedom’un başkanlığını yapıyor.

Thomas Schirrmacher, Hristiyan ilahiyatı, Kültür Antropolojisi ve Karşılaştırılmalı Dinler Bilimi alanlarında farklı üniversitelerde doktora yaptı.

Martin Bucer Avrupa Teoloji Semineri’nin kurucusu ve müdürüdür.

Schirrmacher, Hristiyan Teoloji, Hristiyan Ahlakı ve İnsan Hakları konularında çok sayıda kitabın yazarıdır.

1Peygamberler için ‘Hz’ benzeri bir unvan kullanmıyoruz. Bunun hiçbir şekilde saygısızlık etmek amacı taşımadığını belirtmek isterim.

2Bu çalışmada, Yüce RAB için bazen ‘Tanrı’ kelimesini (öz Türkçe olarak) bazen ise ‘Allah’ kelimesini kullanıyoruz. Önemli olanın kullanılan kelime değil, En Yüce’nin özellikleri ve eylemleri olduğu düşüncesindeyiz.

3“Liberal” Hristiyanlık veya “liberal” teoloji derken, genel anlamda özgür tutum veya düşünce tarzından bahsetmiyoruz. Liberal teoloji, Hristiyan ilahiyatından bir akımdır. Bu akım, insan aklını Tanrı sözünden daha üstün tutar ve Kutsal Kitap’ın tümünün Allah tarafından vahyedilmiş olduğunu kabul etmez.

4Hans Zirker. Der Koran. Primus: Darmstadt, 19991; 20072, s. 44.

5Deuterokanonik kelimesi Grekçe kökenli olup ‘ikinci derecede kanonik’ anlamına gelir. Kanon (κάνων) kelimesi yine Grekçedir ve ‘ölçme çubuğu, cetvel’ anlamına gelir. Hristiyanlar Kutsal Kitap’ın kanonundan bahsettiklerinde, çeşitli ölçümler ve sınamalarla değerlendirilmiş ve Tanrı’nın sözü olduğu anlaşılmış, yetkin ve geçerli Kutsal Kitap’ı kastederler. Deuterokanonik bir yazı buna göre diğer yazılarla aynı seviyede olmamaktadır, nitekim ikince derecede kanonik olmaktadır. (Çev. notu.)

6Apokrif kelimesi Grekçede ἀπόκρῦφος “saklı, gizli, bilinçsiz, zor fark edilir” anlamına gelmektedir ve Kutsal Kitap kanonuna ait olmayan ama Hristiyanlarca okunan bazı yazılardan bahsedilirken kullanılmıştır. (Çev. notu.)

7Krş. Thomas Schirrmacher. Die Apokryphen. Nürnberg: VTR, 2006

8Muhammad Ibn Rassoul. Die ungefähre Bedeutung des Al-Qurán Al-Karim in deutscher Sprache. Köln: Islamische Bibliothek, 200023. „Einführung“. s. 564.

9I.A. Abu-Harb www.islam-guide.com/de/frm-ch1-2.htm. İnternet adresinden erişilebilir.

10Christine Schirrmacher, İslam, Holzgerlingen, Haenssler 2003, cilt 1. s. 110.

11Hermann Stieglecker, Die Glaubenslehre des Islam, Paderborn: Schöningh 1983; s. 383, Fkr. 680.

12Stieglecker, Glaubenslehre, a.g.y. , s. 616 (Fkr. 1122). Orada örnekler bulunur.

13Christine Schirrmacher. „Die Muslime und ihre Heilige Schrift – dargestellt an der Frage nach Frieden und Gewaltbereitschaft“. Vortrag in Leverkusen 2003. www.ekir.de/lutherkonvent/Ziele/schirrm2.htm, s. 11.

14Örneğin M. Ibn Rassoul, Bedeutung, a.g.y., s. 567-568; ayrıca bkz. A.L. Tibawi, Is the Qur’an translatable? Early Muslim opinion: Colin Turner, Kuran, Critical Concepts in Islamic Studies, London: Routledge Curzon 2004, s. 1-13, alıntı şu kitaptan alındı: Colin Turner. The Koran: Critical Concepts in Islamic Studies. Translationan Exegesis 4. London: RoutledgeCurzon, 2004.

15Abdulcevat Falaturi WDR’de (Hg.), Kuran: Ein fremdes Heiligtum entdecken, Köln: WDR 1994, s. 11.

16I. A. Abu-Harb, www.islam-guide.com/de/frm-ch3-7.htm.

17Krş. Thomas Schirrmacher. Die Vielfalt biblischer Sprache: Über 100 alt- und neutestamentliche Stilarten, Ausdrucksweisen, Redeweisen und Gliederungsformen. Bonn: VKW, 20012

18Emile Dermenghem, Mohammed, in Selbstzeugnissen und Bilddokumenten dargestellt (rororo-bildmonographie) Reinbek 19601, 19802. s. 34.

19Enzyklopädie des Islam. Band II. Brill: 1927. s. 1140.

20Frants Buhl, Das Leben Mohammeds. Verlag von Quelle und Meyer: Leipzig, 1939. s. 138-139.

21Dermenghem, Mohammed. a.g.y., s. 20-21.

22Ulrich Neuhausen, Das heilige Buch des Islam, Bibel und Gemeinde 102 (2002) 1, s. 60-61.

23Schirrmacher, Die Muslime und ihre Heilige Schrift, a.g.y., s. 9.

24Murad Hofmann (Hg), Der Koran, Kreuzlingen: Hugendubel 2007, s. 12.

25Schirrmacher, Die Muslime und ihre Heilige Schrift, a.g.y., s. 9.

26Krş. John W. Montgomery, Hat die Weltgeschichte einen Sinn? Geschichtsphilosophien aıf dem Prüfstand, Christliche Philosophie heute 2. Bonn: VKW, 20032.

27Musa’nın döneminde, Musa’nın ağabeyi olan Harun Tanrı tarafından başkâhin atandı ve Harun’dan sonraki her kâhinin Harun’un soyundan gelmesi gerektiği kuralını koydu.

28Başkomutan Titus, MS 70’te Roma ordusuyla Yeruşalim kentini işgal edip Yahudileri katlettiğinde, Hirodes‘in restore ettiği tapınağı da yerle bir etti.

29Neuhausen, Das heilige Buch des İslam, a.g.y., s. 61.

30a.g.e. s. 59.

31Azzedine Guellouz‘un kitabında Kur’an‘ın anlamını açıklayan bölümün başlığı olarak basılmıştır. Azzedine Guellouz, Der Koran, Bergisch Gladbach: Bastei-Lübbe 1998, s. 77.

32Hofmann‘ın Koran adlı kitabında gösterdiği çok sayıdaki ifadelere bakınız. Hofmann, Koran, a.g.y., s. 511.

33Hannes Stein, Moses und die Offenbarung der Demokratie, Berlin: Rowohlt Berlin Verlag 1998, s. 47.

34Teodise (Grekçe theos “Tanrı”, dike “doğruluk”) kavramıyla, felsefi bir yöntemle Tanrı doğru olarak gösterilmek istenir. Böylece Tanrı‘ya olan inanç dünyadaki kötülükle bir uyum içine getirebilme çabası teodise sözüyle tanımlanır. (Çev. notu.)