BÖLÜM 3: YASA DÖNEMİNDE MESHEDİŞ ÖĞRETİSİ VE UYGULAMASI

İman atalarımız yasa öncesi dönemde kurban sunma uygulamasını ana hatları belli olmak kaydıyla belirli bir esneklik içerisinde uygulamışlardı. Bununla birlikte Tanrı, Kutsal Yasa aracılığıyla kurban sunma uygulamasını belirli bir sistem içerisine oturttu. Hangi zamanlarda sunulacak, neden sunulacak, nasıl sunulacak vb.

Aynı biçimde meshediş uygulaması da Kutsal Yasa öncesinde Tanrı halkı tarafından tam bir esneklik içinde uygulanırken Kutsal Yasa ile birlikte bir düzen içerisine oturtuldu. Bu bölümde Tanrı’nın Musa aracılığıyla İsrail halkına verdiği Kutsal Yasa’da meshedişin nasıl düzenlendiğini inceleyeceğiz.

Meshediş Nasıl Uygulanıyor?

RAB Musa'ya şöyle dedi: "Şu nadide baharatı al: 500 şekel sıvı mür, yarısı kadar, yani 250'şer şekel güzel kokulu tarçın ve kamış, "500 kutsal yerin şekeli hıyarşembe, bir hin de zeytinyağı. Bunlardan ıtriyatçı ustalığıyla güzel kokulu kutsal bir mesh yağı yap. Ona kutsal mesh yağı denecek.” Mısır’dan Çıkış 22-25

İlk olarak Tanrı Musa’dan bir mesh yağı hazırlamasını istedi. Bu yağa kutsal mesh yağı denilecekti ve bu kutsal mesh yağı Kutsal Ruh’u simgeleyip iki şekilde uygulanacaktı.

Rab’bin Hizmetinde Kullanılacak Eşyalar Üzerine

Buluşma Çadırı'nı, Levha Sandığı'nı, masayla takımlarını, kandillikle takımlarını, buhur sunağını, yakmalık sunu sunağıyla bütün takımlarını, kazanı ve kazan ayaklığını hep bu yağla meshet.Onları kutsal kıl ki, çok kutsal olsunlar. Onlara değen her şey kutsal sayılacaktır.” Mısır’dan Çıkış 30:26-29

Tapınak’ta, Rab’bin hizmetinde kullanılacak olan eşyaların kutsanması yani Rab’be ayrılmaları gerekirdi. Bu işlem Tanrı’nın Musa’dan hazırlanmasını istediği kutsal mesh yağı ile uygulanırdı.

Rab’be Hizmet Edecek Kişilerin Üzerine

Rab’be hizmet edecek olan kişiler atanmaları, kutsanmaları ve daha sonra göreceğimiz gibi güçle kuşanmaları amacıyla kutsal mesh yağı ile meshedilirlerdi. Eski Antlaşma’da meshedişin insanlar üzerine uygulanması aşağıda daha detaylı incelenecektir. Zira Eski Antlaşma döneminde bu kutsama yalnızca belirli gruplardaki kişiler için sağlanmaktaydı.

Kimler Meshediliyor?

Eski Antlaşma döneminde meshediş Tanrı halkının tümü için değil de yalnızca belirli bir grup için sağlanan bir kutsamaydı. Peki kimler bu kutsamayı almalıydı?

Kahinler

"Bana kâhin olmaları içinHarun'la oğullarını meshedip kutsal kıl.” Mısır’dan Çıkış 30:30

Bir kahinin Rab’bin hizmetinde kahinlik edebilmesi için meshedilmesi gerekliydi. Meshedilmeyen bir kahinin Tapınak’ta, Rab için hizmette bulunması mümkün değildi.

Krallar

Sonra Samuel yağ kabını alıp yağı Saul'un başına döktü. Onu öpüp şöyle dedi: "RAB seni kendi halkına önder (kral) olarak meshetti.” 1.Samuel 10:1

Osmanlı tarihinde mevcut Padişah’ın ölümünden sonra en erken İstanbul’a gelip kendi adına hutbe okutan şehzade Padişah olarak kabul edilirdi. Bunun gibi İsrail’de ise bir kimsenin kral olabilmesi için meshedilmesi gerekirdi. Rab’bin halkına önderlik edecek olan kişinin başına kutsal mesh yağı dökülerek bu işlem uygulanırdı.

Peygamberler

RAB, "Geldiğin yoldan geri dön, Şam yakınındaki kırlara git" dedi, "Oraya vardığında, Hazael'i Aram Kralı olarak, Nimşi oğlu Yehu'yu İsrail Kralı olarak, Avel-Meholalı Şafat'ın oğlu Elişa'yı da kendi yerine peygamber olarak meshedeceksin.” 1.Krallar 19:15,16

Bir peygamberin Rab’bin hizmetinde ve Rab adına peygamberlik edebilmesi için meshedilerek atanması Eski Antlaşma döneminde önemli bir uygulamaydı. Meshedilmemiş bir peygamber Rab’bin hizmetinde peygamberlik hizmeti yürütemezdi.

Gördüğümüz gibi Eski Antlaşma döneminde Kutsal Yasa ile birlikte meshedişi bir düzen içerisine koyan Tanrı meshedilecek kişi gruplarını bu şekilde belirlemiştir. Yalnızca üç grup kişi bu kutsamayı alabilirdi ve de almaları gerekliydi. Kahinler, Krallar ve Peygamberler.

Meshedişin Üç İşlevi

Bu bölümde meshedişin amacını ve Eski Antlaşma döneminde ki (Yeni Antlaşma’da da geçerlidir) işlevlerini inceleyeceğiz. Tanrı’da amaçsızlık yoktur. Bundan dolayı Tanrı’nın sağladığı bir kutsama olan ve de Tanrı’nın karakterini yansıtan meshte de amaçsızlık olamaz.

Meshedişin Kutsal Kitap’ta açıklanan üç ana amacı bulunmaktadır ve bu üç kıstas günümüzde de (Lütuf Dönemi) geçerlidir.

Atama

Bu giysileri ağabeyin Harun'a ve oğullarına giydir; sonra bana kâhinlik etmeleri için onları meshedip atave kutsal kıl.” Mısır’dan Çıkış 28:41

Meshedişin hizmetle ilgili olduğunu unutmayın. Bu doğrultuda meshedişin ilk işlevi “atama” dır. Bu ayette geçen İbranice “mala” sözcüğü yetkilendirmek, onaylanmak anlamlarını taşır. Meshedişin ilk işlevi bize şunu öğretir. Rab’be hizmet edecek olan kişinin Rab tarafından yetkilendirilmesi ve Rab tarafından atanması gerekir. Meshediş uygulaması da tam olarak bunu simgeler. Rab’bin işini yapabilmek için Rab’bin onayını almak.

İsa’da öğrencilerine güçle kuşanacakları zamana kadar beklemelerini söylemişti1. Kutsal Ruh’la vaftiz edilecekleri zamana kadar hizmet etmelerine ve son buyruğa2 itaat etmelerine izin verilmedi.

Günümüzde de hizmetimizi Rab’be sunan bizlerin Rab tarafından hizmet için atanmamız gerekmektedir. Bu atamaya ise Kutsal Kitap, Kutsal Ruh vaftizi (Kutsal Ruh’un meshedişi) ismini verir.

Kutsama

"Bana kâhin olmaları için Harun'la oğullarını meshedip kutsal kıl.” Mısır’dan Çıkış 30:30

Meshediş’in ikinci önemli işlevi ise daha önce gördüğümüz gibi “kutsama” etkinliğidir. Rab’be hizmet edecek olan kişinin kutsanmasının işareti olarak mesh yağı kişinin üzerine dökülürdü. Kutsal Olan’ın işini yapabilmek için buna ihtiyacımız vardır. Yani Tanrı’nın onayına ve kutsamasına… Diğer bir deyişle Kutsal Olan bizde kendi işlerini yapabilmek için bizleri kendi Ruh’u ile meshederek hizmet için atar ve kutsal kılar.

Güçle Kuşanmak

Samuel yağ boynuzunu alıp kardeşlerinin önünde çocuğu meshetti. O günden başlayarak RAB'bin Ruhu Davut'un üzerine güçlü bir biçimde indi. Bundan sonra Samuel kalkıp Rama'ya döndü.” 1.Samuel 16:13

Tanrı’da amaçsızlık yoktur! Eski Antlaşma’da Tanrı’nın amacı yalnızca simgesel bir ritüelin gerçekleştirilmesi için insanlara bir boyunduruk yüklemek değildi. Meshedişin ruhsal anlamının simgesel boyutu dışında bir de hedefi vardır. Meshedilen kişiler önemli bir deneyim yaşarlardı. Şöyle ki meshedilen kişinin üzerine Rab’bin Ruh’u iner ve o kişiye yapacağı hizmet için güç verirdi. Kutsal Kitap’ta bunun net bir örneğini başka bir yerde daha görüyoruz. Tanrı, Buluşma Çadırının yapımı için hizmetçiler seçip onlara güç ve yetenek veriyor ve bunu onları kendi ruhuyla meshederek yapıyordu.

RAB Musa'ya şöyle dedi: "Bak, Yahuda oymağından özellikle Hur oğlu Uri oğlu Besalel'i seçtim. Beceri, anlayış, bilgi ve her türlü ustalık vermek için onu ruhumla doldurdum. “ Mısır’dan Çıkış 31:1-3

Bunun gibi Yeni Antlaşma’da da durum aynıdır. Rab’bin kendisi öğrencilerine güçle kuşanana kadar beklemelerini söylemişti. Bu konuyu daha detaylı bir biçimde daha sonra tekrar işleyeceğiz.

Sonuç olarak Kutsal Kitap’a göre Eski Antlaşma’da gördüğümüz ve günümüz içinde geçerli olduğunu bildiğimiz meshedişin yaşamlarımızda ki üç ana işlevini tekrar hatırlayalım. Hizmet için “Atanma, Kutsanma ve Güçle Kuşanma”.

Vaat

"Ondan sonra bütün insanların üzerineRuhum'u dökeceğim. Oğullarınız, kızlarınız peygamberlikte bulunacaklar. Yaşlılarınız düşler, Gençleriniz görümler görecek. O günler kadın, erkek kullarınızın üzerine de Ruhum'u dökeceğim.” Yoel 2:28,29

Eski Antlaşma’da meshediş öğretisini inceledikten sonra şimdi Tanrı’nın Yoel peygamber aracılığıyla meshedişin doğasına ilişkin verdiği değişim vaadini inceleyip Eski Antlaşma bölümünü bitireceğim.

Bu bölümde ayrıntılı olarak gördüğümüz gibi meshediş, Tanrı’nın hazırlanmasını istediği kutsal mesh yağının üç grup kişi üzerine dökülmesi suretiyle uygulanmaktaydı. Fakat Tanrı, Kutsal Yazılar’da meshedişin doğasında bir değişim vaat etmektedir. Bu konuyu daha net anlayabilmek için bölüm sonundaki tabloyu inceleyebilirsiniz.

Yoel Peygamber aracılığıyla Tanrı’nın verdiği bu vaadin Kutsal Ruh vaftizi ile ilgili olarak yazıldığını Petrus’un, Pentikost gününe ilişkin verdiği vaazda net olarak görüyoruz.

Şimdi Yoel’in peygamberlik sözlerini inceleyelim. Tanrı ilk olarak şu beyanda bulunuyor:

Bütün İnsanların Üzerine…

Bildiğimiz gibi meshediş, Eski Antlaşma’da yalnızca üç grup kişi için sağlanmaktaydı. Ama Tanrı şimdi şöyle diyor: “Bütün İnsanların Üzerine...” Yani meshediş artık yalnızca belirli bir grup kişi için değil Tanrı halkının tümü için sağlanan bir kutsama olmuştur. Çünkü Rab sizleri çarmıhta kendisiyle barıştırarak, egemenliğin işçileri olarak kullanmak, İsa’nın tanıkları yapmak ve de sizin aracılığınızla çalışmak istiyor. O zaman Kutsal Ruh vaftizinin sizin için olduğuna iman edin. Çünkü Rab bunu size sağlamak istiyor.

Ruhum’u Dökeceğim…

Yine bu bölümde detaylı biçimde gördüğümüz gibi meshediş, Eski Antlaşma döneminde mesh yağının kişinin üzerine dökülmesi suretiyle simgesel bir biçimde gerçekleştirilmekteydi. Bu noktada durup İncil’in Kutsal Yasa hakkında ki öğretisini incelemekte fayda var.

Kutsal Yasa'da gelecek iyi şeylerin aslı yoktur, sadece gölgesi vardır…” İbraniler 10:1

Tanrı, Kutsal Yasa aracılığıyla meshedişin doğasını, işlevini ve etkisini simgesel bir biçimde açığa çıkardı. Fakat meshedişin gerçek doğası Tanrı’nın Oğlu İsa Mesih’in günahlara karşılık olan ölümü ve dirilişi sayesinde Pentikost gününde ortaya çıkmıştır.

Yoel peygamber aracılığıyla bize verilen ikinci vaat ise meshedişin artık simgesel bir biçimde uygulanması yerine Tanrı’nın bizleri bizzat kendi Ruh’u ile meshedeceği gerçeğidir.



Kutsal Ruh’un Meshedişi


Eski Antlaşma

Yoel’in Vaadi

Yalnızca Üç Grup Kişi İçin Sağlanıyordu

Tüm İmanlılar İçin Sağlanacak

Yağ İle Uygulanıyordu

Tanrı’nın Ruh’u İle Uygulanacak