Kısım 1'den Özetler

Pavlus Romalılara yazdığı mektupta Sevinç Getirici Haber'i açıkladığı zaman imansız Yahudiler'den sık sık duyduğu itirazları yanıtlar. Birinci bölümdeki selam sözünde kendini tanıtırken bile yaşamıyla bir parça olan Sevinç Getirici Haber'i açıklamaya başlar. Bölüm 2'de sünneti ve ruhsal yasası olmayan ama yasada istenen doğrulukta yaşayan Uluslar'dan bir kişinin, sünnetliliği ve ruhsal yasasıyla övünen ama yasaya uymayan bir Yahudi'yi gölgede bıraktığını belirtir. Bölüm 3'te bu konunun Yahudiler'in düşüncelerinde uyandırdığı itirazları dile getirip yanıtlar. Konuyu geliştirirken aynı açıdan öne sürülen itirazlara bölüm 4 ile bölüm 6'da yer verir.

Bu itirazlara cevap verirken Tanrı'nın kayrasına dayanan ve imanla kavuşulan doğruluk müjdesinin İbrahim ve Davut gibi Eski Antlaşma adamları için geçerli olduğunu açıklar [bölüm 4]. Beşincibölüm doğruluğa eriştirme yolunun kesinliğini ve yetkinliğini açıklar. Kayrayla kurtuluşun kişinin günah işlemeyi sürdürmesine yol açtığı itirazına kayrayla kurtuluşun günaha ölme yolu olduğu yanıtını verir [bölüm 6]. Bunu açıklarken imanlının ruhsal yasa altında değil, kayra altında olduğu için günah ona egemen kesilmeyeceğini bildirir. Kayra günahın egemenliğini kırar.

Bu konuysa kayrayla kurtuluş müjdesinin kişiyi 'yasasız' olmaya ve dolayısıyla günah işlemeye yönlendirdiği itirazına yol açar [6:15]. Pavlus buna yanıt olarak ruhsal yasanın zaman açısından kısıtlı olduğunu [7:1-6] ve günahlı bir insanı düzelteceğine onu daha çok günah işlemeye teşvik ettiğini belirtir [7:7-25]. Bu durumun, yasanın kutsal olmadığından değil, günahın korkunç ve sinsi gücünden ileri geldiğini açıklar. Kişinin içinde konut kurmuş olan günahın etkisinden kurtulması, ruhsal yasayla olanaklı olmadığını vurguladıktan sonra bunun, Mesih'in çarmıhtaki kurtarma etkinliğinin inanlının yüreğine uygulayan Kutsal Ruh'un etkisiyle olanaklı olduğunu bildirir [bölüm 8].

Bundan sonraki ayetlerde Pavlus, inanlı Mesih'in tekrar gelişindeki son kurtuluşunu, 'bedenin kurtuluşunu' beklerken çektiği acılarda Kutsal Ruh'un ona yardım ettiğini açıklar. Kutsal Ruh'un içinde konut kurduğu inanlının kurtuluşu ne kadar kesin olduğunu vurgular. Tanrı onu doğrulukla donatır, yüceliğe kavuşturur. En korkunç durumlarda bile kimse onu Tanrı'nın sevgisinden ayıramaz.