Matta 1:18-25
18 İsa Mesih'in doğumu şöyle oldu: Annesi Meryem, Yusuf'la nişanlıydı. Ama birlikte olmalarından önce Meryem'in Kutsal Ruh'tan gebe olduğu anlaşıldı. 19 Nişanlısı Yusuf, doğru bir adam olduğu ve onu herkesin önünde utandırmak istemediği için ondan sessizce ayrılmak niyetindeydi. 20 Ama böyle düşünmesi üzerine Rab'bin bir meleği rüyada ona görünerek şöyle dedi: ‹‹Davut oğlu Yusuf, Meryem'i kendine eş olarak almaktan korkma. Çünkü onun rahminde oluşan, Kutsal Ruh'tandır. 21 Meryem bir oğul doğuracak. Adını İsa koyacaksın. Çünkü halkını günahlarından O kurtaracak.›› 22 Bütün bunlar, Rab'bin peygamber aracılığıyla bildirdiği şu söz yerine gelsin diye oldu: 23 ‹‹İşte, kız gebe kalıp bir oğul doğuracak; adını İmmanuel koyacaklar.›› İmmanuel, Tanrı bizimle demektir. 24 Yusuf uyanınca Rab'bin meleğinin buyruğuna uydu ve Meryem'i eş olarak yanına aldı. 25 Ama oğlunu doğuruncaya dek Yusuf ona dokunmadı. Doğan çocuğun adını İsa koydu.
AÇIKLAMA: Bu bölümde özet olarak Mesih'in kutsal doğuşunu açıklar. (Daha fazla ayrıntı için Luka 1 ve 2’e bakınız) Annesi Meryem aslında nişanlıydı - yani o günün örf ve adetlerine göre evli sayılırdı. Yusuf, nişanlısının hamile olduğunu anlayınca çok şaşırmıştı kesin. Yasaya göre onu yargıçlara teslim edebilirdi. İstese kız taşa tutup öldürülebilir. Ancak merhametli ve doğru bir insan olduğundan Meryem'i rencide etmeden onu boşamaya karar verdi. Çok zor bir durumdaydı. Bu noktada Rab gönderdiği melek aracılığıyla ona yol gösterir. Melek, Meryem'deki bebeğin 'Kutsal Ruh'tan' olduğunu belirtir. Kutsal Ruh derken bir melek değil Tanrı'nın kendi Ruh’u söz konusudur. Şunu belirtmek istiyor ki Meryem başka kimseyle fiziksel bir temas yaşamadı, rahminde olan tümden ruhsal bir oluşumdu.
Sonra Tanrı melek aracılığıyla bebeğe konulacak ismi belirtir. İsmi 'İsa' olacak. İsa o günün dilinde “Rab kurtarır” ya da “Kurtarıcı” demek. Aslında o dönemki Yahudiler onları Roma işgalinden kurtaracak bir Mesih bekliyorlardı. Ancak Tanrı, Mesih'in onları öncellikle kendi günahlarından kurtaracağını belirtir. Aslında bugün dahi insanlar hep siyasi bir kurtuluş beklemektedirler oysa ki gerçek sorunumuz kendi içimizdeki günahlardır. En büyük düşmanımız kendi yaramaz kalbimizdir. Bu gerçekle yüzleşmediğimiz sürece gerçek anlamda kurtulmamız ya da özgür olmamız mümkün değil. İşte İsa Mesih öncellikle insanları en köklü problemimiz olan bu illetten, günahtan kurtarmak için geldi.
Ardından, İncil olup bitenlerin çok önceden peygamberlerce söylenen sözler uyarınca gerçekleştiğini belirtir. Gelecek büyük Mesih'in bir bakireden doğacağı belirtisi yüzlerce sene önce peygamberlere duyuruldu (Yeşaya 7:14). Bu mucizevi doğuşu ile bütün herkesin onu tanıması gerekiyordu. Hatta geldiğinde ona 'İmmanuel' unvanı verilecekti. Mesih'in ismi zaten İsa diye konuldu o halde ne anlamda 'İmmanuel' adı taşıyacaktı? İmmanuel 'Tanrı bizimle' demek. Anlaşılan şu ki İsa Mesih'in aracılığıyla Tanrı'nın kendisi mucizevi bir şekilde insanlarla birlikte olacaktı. İncil'in Yuhanna bölümünde Tanrı'nın ebedi Sözü'nden söz ederken O'nun İsa Mesih olarak bedenen aramızda yaşadığını belirtir (Yuhanna 1:1-14). İşte Mesih'in doğuşunun esas mucizesi buydu! Bir bakirenin doğum yapması olağanüstü bir şey ama Tanrı'nın insanlarla birlikte yaşaması daha da büyük bir mucize!