5. Yeniden Doğuş


Çizimde dar kapının arkasında, merdivenin dibinde basamakları tırmanan bir bebek figürü vardır. İman eden kişinin kapıdan geçer geçmez başladığı yeni hayatı simgelemektedir.


A. YENİDEN DOĞMAK ne demek?

imgdoğrulukla yaptığımız işlerden dolayı değil, kendi merhametiyle, yeniden doğuş yıkamasıyla ve Kurtarıcımız İsa Mesih aracılığıyla üzerimize bol bol döktüğü Kutsal Ruh'unyenilemesiyle” kurtulduk(Titus 3:4-6).

Anne rahmindeki bebek göbek bağı ile annesine nasıl bağlıysa, ilk insan da ruhuyla Tanrı’ya öyle bağlıydı. Günahla bu ruhsal ‘göbek bağı’ koptu. Bundan sonra dünyaya gelen her insan, Tanrı’nın sonsuz yaşamına yabancıdır. Ruhsal olarak ölüdür. Tanrı ile bu bağı yeniden kurabilmek için, bütün dini ameller dahil, insanın tüm çabaları yetersiz ve geçersizdir. Tek çare, Mesih’in kefaretine imanla Rab’be dönen kişinin yüreğine Kutsal Ruh’un dökülmesidir. Tanrı’nın Ruhu onu tekrar Tanrı’nın sonsuz yaşamına bağlar ve buna ‘yeniden doğuş’ denir.

İsa ona [Nikodim’e]şu karşılığı verdi: "Sana doğrusunu söyleyeyim, bir kimse yeniden doğmadıkça Tanrı'nın Egemenliği'ni göremez." Nikodim, "Yaşlanmış bir adam nasıl doğabilir? Annesinin rahmine ikinci kez girip doğabilir mi?" diye sordu. İsa şöyle yanıt verdi: "Sana doğrusunu söyleyeyim, bir kimse sudan ve Ruh'tan doğmadıkçaTanrı'nın Egemenliği'ne giremez. Bedenden doğan bedendir, Ruh'tan doğan ruhtur. Sana, 'Yeniden doğmalısınız' dediğime şaşma.” (Yuhanna 3:1-7)

Burada Mesih İsa, bir din lideri olan Nikodim’e Tanrı’nın Egemenliği’ni görebilmek ve ona girebilmek için yeniden doğmak gerektiğini söylemektedir. Yani insanı tekrar cennete kabul etmek için Tanrı’nın aradığı şey, günahla lekelenmiş eski yüreğin çabaları değil, aksine yeni bir yürektir; yeni bir yaratılıştır...


B. Yeniden doğuşun gerekliliği

Fiziksel doğumla aldığımız yürek Adem’den miras alınan yürektir. Günaha eğilim hastalığını taşır... Yeniden doğuş, kalp yetersizliği olan hastaya takılan kalp pili gibi, Kutsal Ruh’un tövbe eden insanın ruhuna kenetlenip sonsuz yaşam pompalamasıdır.

Kutsal Ruh’u almadan insanın en iyi çabaları bile, günahla lekeli bir yüreğin meyveleridir. Kutsal Tanrı bunları asla kabul edemez… Yeniden doğuşa kavuşan yürek ise, Kutsal Ruh’un gücüyle Tanrı’nın istediği yaşamı sürebilir. Hatasız değildir, çünkü eski doğasını da taşımaktadır. Ama yüreğinde taşıdığı Kutsal Ruh kişide artık kutsallık meyvelerini verdirir…

Bu meyveler yeni yaşamın kaynağı değil, sonucudur. Yeni yaşam, meyvelere verilen ödül değildir. Kim kimi taşır? Dallarda bulunan meyveler kökü mü taşır, yoksa kök ağacı ve meyvelerini mi taşır? Kök olmadan meyve olmaz. Yeni yaşamın kökü olmadan Tanrı’ya göre bir yaşam sürmek imkansızdır. Tanrı’nın aradığı şey yeni köktür. Kök varsa mutlaka meyveler de olacaktır!

Bedenden doğan bedendir.”Yani Adem’den gelen miras, günahla lekeli eski insan doğasıdır. “Ruhtan doğan”ise “ruhtur.”Yani tövbeyle Kutsal Ruh’tan doğan, yeni bir yüreğe kavuşur. Dünyaya ait yaşam yok olmaya mahkumdur. Ruha ait yeni yaşam sonsuzluğu miras alır… Doğal yürek ilk Adem’in mirasıdır, yeni yürek Son Adem’in (Mesih İsa’nın) hediyesidir ve sonsuz yaşamı sağlayan tek tohumdur. “Bizler topraktan olana nasıl benzediysek, göksel olana [İsa’ya] da benzeyeceğiz”(1Ko.15:49).

Eğer Mesih içinizdeyse, bedeniniz günah yüzünden ölü olmakla birlikte, aklanmış olduğunuz için ruhunuz diridir. Mesih İsa'yı ölümden dirilten Tanrı'nın Ruhu içinizde yaşıyorsa, Mesih'i ölümden dirilten Tanrı, içinizde yaşayan Ruhu'yla ölümlü bedenlerinize de yaşam verecektir.” (Romalılar 8:10-11)


C. “Sudan” doğmak

İsa ayrıca, “bir kimse sudan ve Ruh'tan doğmadıkçaTanrı'nın Egemenliği'ne giremez”dedi (Yuhanna 3:5). Sudan doğmanın anlamı nedir? Üç yorum mümkündür:

  1. Yeniden doğuş vaftiz anında gerçekleşir: “Tövbe edin, her biriniz İsa Mesih'in adıyla vaftiz olsun. Böylece günahlarınız bağışlanacak ve Kutsal Ruh armağanını alacaksınız” (Elçilerin İşleri 2:38).

  2. Su, Tanrı Sözü’nün simgesidir: “Mesih kiliseyi suyla yıkayıp, yani tanrısal sözle temizleyerek kutsal kılmak için kendini feda etti” (Efesliler 5:26).

  3. Su, yeniden doğuşu simgeler: “…kendi merhametiyle, yeniden doğuş yıkamasıyla ve Kurtarıcımız İsa Mesih aracılığıyla üzerimize bol bol döktüğü Kutsal Ruh'un yenilemesiyle” bizi kurtardı (Titus 3:5).

İman edip vaftiz olan kurtulacak, iman etmeyen ise hüküm giyecek” (Markos 16:16). Vaftiz olmak kurtuluşu takip eden bir şartsa da, kurtuluşu engelleyen şey vaftiz olmamak değil, iman etmemektir. Elçilerin İşleri’nde vaftiz olunca Kutsal Ruh’u alan kişi örneklerinin olduğu kadar (Elç.2:38,41), önce vaftiz olup sonradan Kutsal Ruh’u alan (Elç.8:12,15-16) ya da önce Kutsal Ruh’u alıp sonradan vaftiz olan kişi örnekleri de mevcuttur (Elç.10:46-48).

Çünkü ölümlü değil, ölümsüz bir tohumdan, yani Tanrı'nın diri ve kalıcı sözü aracılığıylayeniden doğdunuz.” (1. Petrus 1:23)

O, …bizleri... gerçeğin bildirisiyle yeniyaşama kavuşturdu.”(Yakup 1:18)

Bütün ayetler değerlendirildiğinde yeniden doğuşun vaftize değil, imana ve Kutsal Ruh’un yüreğe alınmasına bağlı olduğu açıkça görülmektedir. Bu yüzden İsa’nın söz ettiği “su,” yeniden doğuşta etkin olan Tanrı’nın Sözü ve Kutsal Ruh’tur.


D. Yeniden Doğuşun sonuçları

İnsanın iyi işleri ne cenneti, ne de yeniden doğuşu sağlar. Ama yeniden doğuş yeni doğanın meyvelerini, yani iyi işleri meydana getirir: “iyi işlerin sonucu değil”, ama “iyi işleri yapmak” içindir (Efesliler 2:9-10). Bu meyveler şu şekilde özetlenebilir:

Bir kişi yeniden doğduğunda bütün bu değişiklikler gerçekleşir. Romalılar 8:16’ya göre bu değişiklikler iman edenin yüreğindeki Kutsal Ruh’un tanıklığıdır:“Ruh'un kendisi, bizim ruhumuzla birlikte, Tanrı'nın çocukları olduğumuza tanıklık eder.”

Bu belirtiler yoksa, yeniden doğuş ve Kutsal Ruh da yoktur demek:

İman yolunda olup olmadığınızı anlamak için kendinizi sınayıp yoklayın. İsa Mesih'in içinizde olduğunu bilmiyor musunuz? Yoksa sınavdan başarısız çıkarsınız” (2. Korintliler 13:5);

Kendisinde Tanrı Oğlu bulunanda yaşam vardır, kendisinde Tanrı Oğlu bulunmayanda yaşam yoktur.”(1. Yuhanna 5:12)

İsa’yı Kurtarıcı olarak benimseyen kişilerde hala çeşitli günahlara bağımlılık, dua edememezlik, Kutsal Kitap’ı okuyamamazlık, başkalarını affedememezlik vb. gibi durumlar devam ediyorsa, bu, Mesih’in onun yüreğini ele geçirmediğinin işaretidir. Tek çare gerçek tövbe ve teslimiyeti arayıp bulmaktır!