II. Mesih’in Tasarladığı Kilise


Ben topluluğumu (kilisemi) bu kayanın üzerine kuracağım” (İncil’den: Matta 16:18).

Kilise kelimesi eski Yunancası olan “ekklesia”dan gelmektedir. Anlamı topluluk, cemaat’tır. Kilise (yani İnananlar Topluluğu) hiçbir dini kurumuna değil, İsa Mesih’e aittir. Mesih’in kendisi bu topluluğu, seçtiği On İki Elçi’nin kendi öğretişleriyle oluşturdukları temel üzerine, yani iman ikrarı üzerine kuracağını söyledi ve aynen de böyle yaptı. Bu temelin köşe taşı Mesih’in kendisidir:

Mesih İsa’nın kendisi köşe taşı olarak, elçilerle peygamberlerden oluşan temel üzerine bina edildiniz”(Efesliler 2:20).

Bu şekilde, İsa Mesih bu dünyadan ayrıldıktan sonra O’nun öğrencileri ilk topluluğu oluşturdular. Zamanla buna benzer topluluklar, bütün Roma İmparatorluğu topraklarına, hatta sınırlarının çok ötesine yayıldı. Bunlar bir mezhep ya da dünyasal bir teşkilat oluşturmuyorlardı. Topluluklar bir merkeze bağlı değillerdi. İncil’e bağlıydılar ve yalnız bu şekilde paylaştıkları inanç ve sevgi bağıyla diğer bütün topluluklara birlik içinde bağlıydılar1. Böylece ne bir devlete, ne bir dinsel hiyerarşiye ne de bir merkeze, doğrudan Tanrı’yave İncil’ebağlıydılar:

Şimdi sizi Tanrı’ya ve O’nun lütfunu açıklayan sözüne emanet ediyorum”(Elçilerin İşleri 20:32).

Peki, Mesih’in düşüncesindeki kilise nasıl bir topluluktu? Bu konuda tek güvenilir kaynak İncil’dir, çünkü İsa’nın gerçek sözleri ve düşünceleri yalnız onda kayıtlıdır.

İncil’deki asıl anlamına göre “kilise” bir örgüt değil, bir mezhep de değil, bir ibadet binası ise kesinlikle değildir. İncil’de inananlar topluluğunuanlatmak için çeşitli benzetmeler kullanılmaktadır: iman ailesi, uzuvları birbirinden kopmayan ruhsal bir beden, ya da her imanlı birer ‘taşı’ olmak üzere canlı bir tapınakoluştururlar. Görülüyor ki kilise bir bina, bir yer değil, İnananlar Topluluğu’ndan başka bir şey değildir.

İncil’e göre kilise (inananlar topluluğu) şu iki anlamı kapsar:

a) Evrensel Topluluk,tarih boyunca Mesih İsa’ya gönülden bağlananların toplamıdır.Mezhep veya milliyet Hıristiyanlığı anlayışı ötesindedir. Birliği tam ve Tanrı katındadır, çünkü Kendisine bağlı gönülleri yalnız Tanrı tam olarak bilir (bkz. İncil, İbraniler 12:23; 2.Timoteyus 2:19). Bu boyutta ayrılık ya da bölünme söz konusu olamaz.

  1. Yerel Topluluk, belirli bir adreste Mesih İsa’ya inananların, ibadetlerini yapmak, İncil’i öğrenmek ve sevgi bağlarıyla birbirlerine ruhsal destek sağlamak için bir araya geldikleri topluluktur (bkz. İncil, Matta 18:18-10, Elçilerin İşleri 2:42 ile 1.Korintliler 1:2).

Mesih İsa’ya inananlardan oluşan ruhsal bedende, baş yalnız Mesih İsa’dır:

Tanrı Mesih’iher şeyin üzerinde başolmak üzere kiliseye verdi. Kilise O'nun bedenidir, her yönden her şeyi dolduranın doluluğudur.”

“…sevgiyle gerçeğe uyarak bedenin başıolan Mesih'e doğru her yönden büyüyeceğiz.”

Çünkü Mesih bedenin kurtarıcısı olarak kilisenin başıdır.

(İncil, Efesliler 1:22-23; 4:15-16; 5:23)

Bedenin, yani kilisenin başıO'dur.”

Siz de her yönetim ve hükümranlığın başıolan Mesih'te doluluğa kavuştunuz.”

(İncil, Koloseliler 1:18; 2:10)